Station Haren onderdoorgang

Werkzaamheden tunnelbouw station Haren lopen uit

Doordat de werkzaamheden bij station Haren uitlopen, is er zeker tot maandagavond 20.00 uur geen treinverkeer mogelijk tussen Assen en Groningen Europapark, meldt ProRail. De werkzaamheden duren langer omdat een kiepwagen met zand vrijdag pech kreeg.

Aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur is vrijdag 31 augustus gestart met de aanleg van drie grote betonnen spoordekken bij station Haren in de provincie Groningen. Deze vormen samen het nieuwe dak van één tunnel die bestemd is voor voetgangers en fietsers. Er liggen sporen op het dak, waar straks treinen overheen gaan rijden.

Vrijdag werden een aantal sporen hiervoor weggehaald en deze zouden zondag weer terug worden gelegd, zodat de treinen weer konden gaan rijden. ProRail gaf maandagochtend al aan dat het treinverkeer pas rond het middaguur zou worden opgestart. Nu meldt de spoorbeheerder dat dit niet voor 20.00 uur maandagavond zal gebeuren.

Tegenslag

ProRail-woordvoerder Aldert Baas zegt dat de uitloop van de werkzaamheden ligt aan een tegenslag die vrijdag al plaatsvond. “Een vrachtwagen die gebruikt werd voor zandvervoer bij graafwerkzaamheden had pech gekregen op een ongelukkige plek op een ongelukkig moment,” legt Baas uit. “We hebben geprobeerd om de tegenslag in te halen door extra specialistische lassers die kant op te sturen, om ES-lassen te leggen. Dat is helaas niet gelukt.”

Nu is het zaak om het spoor zo snel mogelijk op zijn plek terug te bouwen. “Daarna gaan we kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat we ervan kunnen leren.” De NS zet bussen in.

Moderniseren

De werkzaamheden zijn onderdeel van een groter project om station Haren en omgeving te moderniseren. Zo is er een nieuw P+R terrein gemaakt. Daarnaast komen er meer fietsenstallingen. De tunnel maakt ook een veilige toegang tot het station mogelijk. In de entree van de tunnel komen twee liften en trappen naar de twee perrons van het station. Er worden nieuwe bankjes geplaatst en het gebouwtje op het perron krijgt een opknapbeurt.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Werkzaamheden tunnelbouw station Haren lopen uit”

Patrick Steijger|03.09.18|15:34

Als met ES-lassen het probleem van de vertraging opgelost zou zijn waarom is er dan niet gedacht om een tijdelijke oplossing te maken met geconstrueerde 6 gaats ES-lassen van Tenconi. Om deze te plaatsen heb je niet een gespecialiseerde ES-lasser nodig. In de komende week had dan in de nacht de gelijmde variant geplaatst kunnen worden. Er had dan vanaf deze ochtend met een aangepaste snelheid wel gereden kunnen worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.