De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft een locomotief expres tegen een auto laten botsen

Infrabel crasht expres met locomotief tegen auto

Infrabel heeft bewust een lege locomotief tegen een auto laten rijden op een spoorwegovergang. In de auto zaten drie poppen. De crashtest is onderdeel een campagne van de Belgische spoorbeheerder om weggebruikers bewust te maken hoe gevaarlijk het is om verkeersregels te negeren. In 2017 kwamen zestien mensen hierdoor om het leven.

Op zondag 6 mei organiseerden de spoorbeheerder en onderzoeksinstituut Vias Institute een crashtest op een spoorwegovergang in de Belgische plaats Bergen. Het spoor werd hierbij buiten dienst gesteld. Een zone van twee kilometer werd afgesloten en bewaakt door brandweer, politie en spoorwegpersoneel.

Lege locomotief

Een bemande locomotief duwde een lege locomotief voort. Op 500 meter van de overweg remde de bemande locomotief af, zodat de lege locomotief zelf verder zou rijden. Hij botste met een snelheid van 75 kilometer per uur op een stilstaande auto, die op de overweg was geplaatst. De locomotief raakte de achterkant van de wagen, die vervolgens om zijn as tolde. De zwaarbeschadigde auto eindigde naast het spoor. De locomotief stopte 150 meter na de aanrijding.

De auto was voorzien van sensoren, zodat het Vias Institute data kon verzamelen. Zoals over de druk die een mensenlichaam krijgt bij een aanrijding. Tijdens de crash werd een kracht van 60 G gemeten. Een deel hiervan wordt geabsorbeerd door de auto, maar een groot deel eindigt toch op de inzittenden. Dat betekent dat de personen een druk van ongeveer 60 keer het eigen lichaamsgewicht krijgen.

Vooral in de eerste seconde is de impact op de wagen gigantisch. Een persoon van 70 kilogram krijgt een gewicht van ongeveer 4200 kilogram op zich. Infrabel maakt de vergelijking met een getrainde F16 piloot. Die kan tot 9 G aan. “De kans dat iemand levend uit een dergelijke aanrijding komt is dus zeer klein,” zegt Infrabel.

Dodelijke ongevallen

De crash is door drie drones en twintig camera’s in en rondom de auto gefilmd. De beelden zijn gebruikt voor een campagne-filmpje. De campagne is nodig omdat het aantal dodelijke ongevallen in 2017 toenam. Vorig jaar waren er negen doden door ongelukken op spoorwegovergangen en zeven ongelukken met spoorlopers met dodelijke afloop.

Lees ook:

Toename dodelijke ongevallen op Belgische overwegen in 2017

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.