De spoorboog bij Hoogeveen, foto: ProRail

Eén miljard euro voor verbetering spoor Noord-Nederland

ProRail investeert de komende jaren één miljard euro in de verbetering van het spoor in Noord-Nederland. Dit moet zorgen voor snellere reistijden, betere verbindingen en comfortabele stations. Het Spoorplan Noord-Nederland omvat een twintigtal projecten die in samenwerking met noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel worden uitgevoerd.

Treinstation Groningen is nu nog een eindstation en wordt omgebouwd naar een doorgangsstation. Het opstelterrein ligt nu tegen de stad aan en wordt verplaatst naar Haren. Dit geeft ruimte voor nieuwe gebiedsontwikkelingen in het centrum van de stad. Verder gaan tussen Groningen en Leeuwarden meer en langere treinen rijden. Daarvoor worden de sporen uitgebreid, met op enkele stukken spoorverdubbeling. Stations langs deze lijn krijgen langere perrons.

Verlegging spoorbrug

Andere grote ingrepen zijn de verlegging van de spoorboog bij Hoogeveen en de aanpassing van de sporen bij Assen. Treinen kunnen daardoor sneller Groningen bereiken en er gaan meer treinen rijden. Sinds september rijden er al zes treinen per uur tussen Groningen en Assen.

Bij Zwolle staan ook grote werkzaamheden in de planning. Om meer en sneller treinen richting en van het Noorden tegelijk te kunnen afhandelen wordt er vanaf 2018 een ongelijkvloerse kruising aangelegd. Verder worden de sporen en het opstelterrein bij Campus Windesheim aangepast zodat er extra treinen kunnen staan.

Wachtspoor

De lijn Zwolle-Emmen maakt ook deel uit van het Spoorplan Noord-Nederland. Een nieuw wachtspoor bij Coevorden is al opgeleverd. Goederentreinen staan daardoor niet langer bij het station zelf, zodat het station en de omgeving nu kan worden aangepast en verbeterd. Verder zijn er plannen om bij Emmen-Zuid het spoor te verdubbelen, zodat er meer treinen kunnen rijden in de spits.

In Leeuwarden merken reizigers vanaf december de eerste veranderingen. Daar gaan dan acht in plaats van zes treinen per uur rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Eén miljard euro voor verbetering spoor Noord-Nederland”

Rene Warnders|04.11.17|12:16

Dit geld was sowieso al gereserveerd voor Noord-Nederland als compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn. Ik dacht zelfs dat het om rond de twee miljard euro ging, met het wegverkeer inbegrepen.Hopelijk wordt het nuttig besteed.

Rene Warnders|04.11.17|12:20

Dit is al enige tijd bekend volgens mij. Als compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn heeft Noord-Nederland ongeveer twee miljard euro ontvangen, ook voor het wegvervoer. Hopelijk wordt het nuttig besteed, hoofdzakelijk voor opwaardering van de infrastructuur.

Ton Spies|06.11.17|14:40

Een droom.
Wat zou het fantastisch zijn als Groningen – Leeuwarden dubbelsporig zou worden.
Stel je eens voor dat treinen elkaar onderweg kunnen passeren in plaats van wachten bij een station.
Weg vertraging die aan beide zijden doorwerkt en ook weg met de gemiste aansluiting bij ‘een andere vervoerder’.
Nog mooier zijn 4 sporen. Dan zouden de treinen hier ook elke 10 minuten kunnen rijden.
Gelukkig werd ik toen wakker om voor de zekerheid een eerdere trein te kunnen nemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.