Werkzaamheden aan bovenleiding spoor voortaan spanningsloos

Bij werkzaamheden aan de bovenleiding wordt er vanaf zaterdag niet meer onder spanning gewerkt. Het gaat hier om onderhoudsactiviteiten die onder laagspanning werden uitgevoerd. Dit is een belangrijke stap in de arbeidsveiligheid voor werknemers in de railinfra. Dat is het resultaat van een gezamelijk programma van BAM Railinfra, Strukton Rail, VolkerRail en ProRail.

Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te brengen. ProRail gaat na dit programma verder met het verbeteren van de verhouding tussen bruto-netto werktijd gebruik makend van de laatste technieken.

Spanningloos werken

Spooraannemers BAM Railinfra, Strukton Rail en VolkerRail zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Daarnaast is er in de resterende gebieden gestuurd op de afbouw door heel feitelijk te kijken naar de inzetten en actief op zoek te gaan naar de mogelijkheden om werk slimmer voor te bereiden. De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim één jaar eerder dan gepland vorm te geven.

Lees ook:

ILT: veiligheid bij werk aan spoor verbetert nauwelijks

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “Werkzaamheden aan bovenleiding spoor voortaan spanningsloos”

Jaap de Ruijter|14.09.17|13:22

Ik neem aan dat er ook nu toch wel spanningsloos gewerkt wordt aan de bovenleiding????? Het bericht schept bij mij verwarring. Ik weet niet beter of bij werkzaamheden aan de bovenleiding wordt een spanningsloze periode aangevraagd.

Dennis van Ham|14.09.17|17:06

Volgens mij werd er nog sporadisch op een ( houte) ladder aan de bovenleiding gewerkt maar in de tekst eronder hebben ze het over hoogspanning dacht dat 1500 nog laagspanning was .

Paul Ammerlaan|14.09.17|17:54

Het betreft hier onderhoudsactiviteiten die onder spanning werden uitgevoerd. Dit is stapsgewijs afgebouwd. De laatste activiteiten die recent nog onder 1500V spanning werden uitgevoerd zijn:
• Inspectie van de rijdraden, de ophanging ervan, de kabels en de klemmen;
• rijdraaddikte- en liggingsmetingen;
• het vastzetten / aanbrengen / vervangen van losse / verdwenen / defecte klemmen;
• het repareren van defecte hangdraden;

Theo V Dam|15.09.17|08:11

Jammer dat de tekst andere zaken suggereerd dan dat de waarheid is, de aannemers (en het personeel) hadden helemaal geen behoefte om de ontheffing af te bouwen.
Ook de ongevallen die genoemd worden hebben niets te maken met onder spanning werken.
In al de jaren die onderspanning is gewerkt is hier nog nooit een sprake van een ongeval geweest.
De druk om dit niet meer te doen komt van SZW en niet van de belanghebbende.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.