Autonome low cost overweg van VRS, foto: ProRail

Proeftuin NABO: innovaties verbeteren veiligheid op overweg onvoldoende

ProRail heeft in de afgelopen maanden zeven oplossingen getest om de veiligheid op niet actief beveiligde spoorwegovergangen (NABO’s) te verbeteren. Hoewel alle innovaties positieve effecten laten zien, zit er volgens de spoorbeheerder geen oplossing tussen die dergelijke overwegen op korte termijn beter beveiligd. “We zijn blij met de resultaten van de proeftuin. Alleen dienen de oplossingen verder te worden doorontwikkeld voordat ze het gewenste effect zullen bereiken”, aldus woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail.

Van de 62 oplossingen die bedrijven indienden, zijn de zeven meest kansrijke innovaties getest. ProRail beproefde de oplossingen in twee categorieën. Oplossingen voor het (beter) alerteren van de weggebruiker op het feit dat hij of zij een onbeveiligde overweg nadert. En oplossingen voor het waarschuwen van de weggebruiker dat er een trein aankomt of het beveiligen van de overweg met een fysieke barrière.

Alerteringen

Novi Mores diende een oplossing in om het gedrag van de overwegggebruiker te beïnvloeden door middel van geluid, trilling en borden. VRS kwam met het idee voor een interactieve waarschuwingsinstallatie, waarbij weggebruikers licht- en geluidssignalen krijgen die hen erop attenderen dat ze een overweg naderen. Het systeem detecteert de weggebruiker met behulp van een sensor. InTraffic bedacht een systeem waarbij gebruikers een waarschuwing op hun mobiel of navigatiesysteem krijgen zodra ze een onbeveiligde overweg naderen.

“Bij alle ideeën is er nog steeds een inschatting van de weggebruikers nodig om de overweg veilig over te steken. De beste oplossing is nog steeds een beveiligde overweg of geen overweg”, aldus Eikelboom. “Toch zijn we erg tevreden over de ideeën voor alerteringen voor de weggebruiker. Die zijn goed als aanvullend hulpmiddel toe te passen. Maar we moeten ook naar de lange termijn kijken. Daarom kijken we ook naar de andere oplossingen, zoals radars en detectie. Voordat we deze daadwerkelijk kunnen toepassen dienen we nog een aantal onderzoeksvragen te beantwoorden.”

Spoorwegbeveiliging

Science and Technologie diende een idee in waarbij spoorwegovergangsbeveiliging met een radar aankomende treinen detecteert. VRS kwam met de oplossing voor een autonome low cost overweg. Dit is een Automatische Halve Overwegboom (AHOB) die aangestuurd wordt door een assenteller in het spoor voor de detectie van treinen. Scheidt & Bachmann GmbH was verantwoordelijk voor detectielussen in het spoor die de treinen detecteren en een AHOB aansturen.

“Het zou mooi zijn als we toe kunnen gaan naar een nieuwe manier van detectie tegen lagere kosten dan de huidige detectie. Helaas zijn deze oplossingen niet op korte termijn toepasbaar.” ProRail gaat samen met de bedrijven alle zeven innovaties verder doorontwikkelen. Op basis van de resultaten worden uiteindelijk één of meerdere oplossingen gekozen voor toepassing op niet actief beveiligde spoorwegovergangen.

NABO

In totaal zijn er ongeveer 2.500 overwegen in Nederland, waarvan nog 110 openbaar toegankelijke niet actief beveiligde spoorwegovergangen (NABO’s) op het reizigersnetwerk. Vanwege hun aard en het beperkte aantal, zijn weggebruikers er niet meer op bedacht en kennen NABO’s als zodanig een verhoogd veiligheidsrisico. Om deze reden heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu het NABO-programma in het leven geroepen.

In januari van dit jaar trok staatssecretaris Dijksma nog 25 miljoen euro uit voor het programma. De proeftuin is bedoeld om nieuwe oplossingen te vinden voor het beveiligen van NABO’s, tegen lagere kosten.

Lees ook:

Pop-up op mobiel waarschuwt voor onbeveiligde overweg

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Proeftuin NABO: innovaties verbeteren veiligheid op overweg onvoldoende”

Arco Sierts|26.04.17|10:47

Dat ligt voor de hand, omdat er tot op heden geen adequaat veiligheidsrisicomodel voor overwegen is. Het gevolg hiervan is dat de innovaties primair vanuit technische ideeen & oplossingen redeneren, in plaats van dat ze doelgericht de risico’s aanpakken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.