Treinstation Breda: foto: Foto: René de Wit

Dijksma schrapt geen corridors uit Programma Hoogfrequent Spoor

Ondanks het verwachte financiële tekort zullen er geen spoorlijnen uit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) worden geschrapt. Dat meldt staatsscretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Met het doorvoeren van besparingen en versoberingen lukt het volgens de bewindsvrouw om het potentiële tekort terug te brengen tot tweehonderd miljoen euro. Dat is zeven procent van het resterende budget voor PHS. Het totale budget van het spoorprogramma is 2,8 miljard euro.

Volgens Dijksma is het de bedoeling dat het resterende tekort gedurende het programma, dat tot 2028 loopt, wordt teruggebracht. “Dit betekent dat bij de vele projecten die nog worden uitgewerkt, aanbesteed en gerealiseerd stevig gestuurd zal worden op lagere kosten.” PHS is een spoorprogramma met als doel om op alle belangrijke spoortrajecten iedere tien minuten een trein te laten rijden. Het programma is nodig om de groei van het reizigers- en goederenvervoer per spoor mogelijk te maken en knelpunten op het gebied van capaciteit op het spoor en op de stations te voorkomen.

Uitrol PHS

Op de begroting van PHS zijn grote tekorten ontstaan door scopewijzigingen, bezuinigingen van het rijk, onverwachte risico’s en indexering. Het gaat om spoorprojecten in Weesp, Vught, Veenendaal, Geldermalsen en Amsterdam die zich nog in de planfase zijn. Deze projecten zijn nog niet in uitvoering en ook nog niet aanbesteed.

Het potentiële tekort zou oorspronkelijk per 6 juli 2026 uitkomen op 500 miljoen euro. Dat is nu teruggebracht naar 200 miljoen euro. Binnen het programma zijn besparingen en versoberingen doorgevoerd van 210 miljoen euro. “Zo blijkt de benodigde verbetering van de be- en bijsturing van de treindienst te realiseren met veel minder extra ICT-middelen dan eerder was voorzien”, meldt Dijksma. Het overige bedrag betreft een risicoreservering van 90 miljoen euro.

De staatssecretaris belooft alle benodigde maatregelen te nemen om te zorgen dat “PHS binnen het realistische budget wordt uitgevoerd”. Mocht dat ondanks de inspanningen toch niet lukken, dan zal mogelijk de uitrol van PHS op één corridor worden uitgesteld tot 2030. Of de staatssecretaris hiervoor al een corridor in gedachten heeft, wordt niet duidelijk in de brief.

Programma Hoogfrequent Spoor

Met ingang van de dienstregeling 2018, die start in december 2017, gaan een vijfde en zesde Intercity rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Ook gaan er zes sprinters rijden tussen Utrecht en Houten Castellum. Daarna volgen andere spoortrajecten. Het is de bedoeling dat treinen in 2028 met hoge frequenties op de PHS-trajecten rijden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Dijksma schrapt geen corridors uit Programma Hoogfrequent Spoor”

Wiebe Goossen|15.09.16|15:23

Het is wel te hopen dat er dan geen gelijkvloerse spoorwegovergangen meer zullen zijn op de trajecten in kwestie! Die ‘aanrijdingen met een persoon’ zijn uiterst hinderlijk en niet bepaald bevorderend voor de stabiele dienstregeling die voor “PHS” toch nodig is!

Ton Spies|22.09.16|14:19

PHS is een spoorprogramma met als doel om op alle belangrijke spoortrajecten iedere tien minuten een trein te laten rijden.

Worden daarmee alle trajecten waar niet iedere tien minuten een trein rijdt onbelangrijk?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.