Afteller, station, perron, NS-trein, conducteur

Ministerie IenM bevestigt verlenging Infrastructuurfonds

In het Infrastructuurfonds is geld gereserveerd voor het verbeteren van de bereikbaarheid van treinstation Schiphol, voor onderzoek naar kansrijke grensoverschrijdende verbindingen naar Duitsland en wordt 20 miljoen euro uitgetrokken voor de afteller op treinstations, waardoor treinen stipter kunnen vertrekken. Dat melden minister Schultz van Haegen en Dijksma van Infrastructuur en Milieu donderdag in een brief aan de Tweede Kamer, waarin zij officieel bekendmaken dat het Infrastructuurfonds met twee jaar wordt verlengd tot 2030.

Vorige week lekte het nieuws al uit over de verlenging. In het Infrastructuurfonds zit jaarlijks zes miljard euro, waardoor er in totaal twaalf miljard euro bij komt. KNV Spoorgoederenvervoer noemde de verlenging vorige week ‘een sigaar’ uit eigen doos, omdat er geen extra geld bij komt. Volgens de belangenvereniging zou er tot 2028 ieder jaar één miljard bij moeten komen.

Het geld dat erbij komt in het Infrastructuurfonds wordt volgens Schultz van Haegen en Dijksma met voorrang ingezet ‘voor het beheer en onderhoud en de vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur’. Ook wordt er budget apart gehouden voor een volgend kabinet.

Spoorknelpunten

Daarnaast geven de minister en staatssecretaris voorrang aan projecten die de belangrijkste knelpunten kunnen oplossen. Dat geldt bijvoorbeeld voor treinstation Schiphol, waarbij wordt onderzocht hoe de capaciteit kan worden vergroot. Op dit moment kijkt het ministerie naar de financiering van de uitbreiding van het treinstation. Ook wordt er mogelijk voorrang gegeven aan investeringen in ‘de meest kansrijke grensoverschrijde verbindingen naar Duitsland’. Daarbij wordt gedacht aan spoorverbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en Heerlen en Aken.

Verder maakt het ministerie bekend dat er 20 miljoen euro wordt geïnvesteerd in aftellers op treinstation. ProRail en NS maakten eerder al bekend om 105 treinstations in Nederland uit willen te rusten met een afteller die terugtelt tot het vertrek van de trein, zodat treinen stipter kunnen vertrekken. De spoorbedrijven voerden een succesvolle proef met dit systeem uit op stations Hilversum en Hilversum Sportpark, waaruit bleek dat het vertrekproces beter verloopt en de veiligheid op overwegen achter de stations omhoog gaat. Het ministerie geeft nu ook financiële steun aan de verdere uitrol.

Slimme mobiliteit

Schultz van Haegen en Dijksma schrijven in de brief aan de Tweede Kamer dat de druk op de bestaande infrastructuur de komende jaren  sterk gaat toenemen. “Nederland heeft internationaal gezien een uitstekende infrastructuur. Om die wereldwijde toppositie te behouden zullen we moeten blijven investeren in nieuwe infrastructuur, goede aansluitingen en knooppunten, en in nieuwe vormen van slimme mobiliteit.”

Ze melden dat er een analyse wordt gedaan om de opgaven voor de weg, het spoor,  het regionale openbaar vervoer en de vaarwegen tot 2030 en tot 2040 goed in beeld te krijgen. Daarbij wordt gekeken hoe de infrastructuur energieneutraal kan worden gemaakt.

Verlenging Infrastructuurfonds

De verlenging van de fondsen volgt op een groot interdepartementaal beleidsonderzoek naar flexibiliteit in de infrastructurele planning. Het kabinet zal naar verwachting dit najaar inhoudelijk reageren en dan ook reageren op de manier waarop de fondsen in de toekomst kunnen worden verlengd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.