Station Ede-Wageningen

Nieuw station Ede-Wageningen krijgt grote toren als blikvanger

De gemeente Eden, NS en ProRail hebben woensdag het ontwerp voor het nieuwe station Ede-Wageningen bekendgemaakt. Het station heeft straks een unieke vormgeving met een grote toren als blikvanger. Naast het station wordt ook het omliggende gebied flink aangepakt.

Met het nieuwe station wordt er volgens de bouwers ingespeeld op een toename van het aantal reizigers. Rondom het station neemt de bedrijvigheid toe en er komen nieuwe woningen op de Kazerneterreinen. Ook speelt de komst van het Fiets Experience Center en de plannen voor een World Food Center mee.

Snellere doorstroming

In het nieuwe stationsgebouw kunnen reizigers straks profiteren van snellere doorstroming en kortere overstaptijden. Daarnaast is er op het station een divers aanbod aan voorzieningen. Het station is klaar voor de start van het Programma Hoogfrequent Spoor, waarbij de capaciteit van het spoorvervoer zal toenemen.

Het station staat aan de rand van de Veluwe op de overgang naar de Gelderse Vallei. Het Veluwse landschap diende als belangrijke inspiratiebron voor de architectuur van de stationskap en de toren. Het nieuwe station kenmerkt zich door veel lichtinval en een ruimtelijke opzet. Er wordt veel gebruikgemaakt van natuurlijke materialen. Het station verwijst hiermee naar het natuurgebied de Veluwe.

Ontwerp station Ede-Wageningen

Treinstation

Station Ede-Wageningen krijgt een nieuwe entree aan de oostkant van de Albertstunnel, zodat de hoofdentree van het station straks aan de zuidzijde van het spoor ligt (Bennekomse kant). Reizigers die met de fiets, de bus of de auto naar het station komen gaan er flink op vooruit door duidelijke routing en ruime parkeerplaatsen. De nieuwe P+R garage krijgt ruim 500 parkeerplaatsen. De bewaakte fietsenstalling heeft straks plaats voor zo’n 6.000 fietsen. Aan de noordzijde, met directe toegang naar perron 1 (Valleilijn/Sprinter naar Arnhem), komt ook een fietsenstalling. Deze biedt plaats aan ongeveer 1.800 fietsen.

Het bus- en taxiplein bevindt zich direct voor de hoofdentree. Er komen perrons voor de bussen en standplaatsen voor taxi’s. Zowel aan de noord- als aan de zuidkant van het nieuwe station is er ruimte om reizigers in of uit te laten stappen. Een ruime en lichte reizigerstunnel leidt de reiziger snel naar het gewenste perron. Alle perrons zijn zowel per (rol-)trap als met de lift te bereiken.

Naar verwachting wordt er eind 2018 of begin 2019 gestart met de bouwwerkzaamheden. Het station blijft open tijdens de werkzaamheden. De nieuwe terminal Ede-Wageningen is eind 2021 klaar.

Ontwerp station Ede-Wageningen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Nieuw station Ede-Wageningen krijgt grote toren als blikvanger”

Arco Sierts|02.06.16|13:14

[noot voor redactie: openingszin “De gemeente Eden”, moet zijn “Ede”

Arco Sierts|02.06.16|13:42

Weet iemand of het vrijliggende spoor 2 gehandhaafd blijft? Of in ieder geval de vrije ruimte gereserveerd blijft? Dit vrijliggende spoor 2 is essentieel om de snelheid en robuustheid van de ICE te verhogen. Ook voor de Valleilijn is het cruciaal, helemaal bij kwartiersdienst en/of doorrijden van/naar Arnhem.

Nog beter zou zijn dat spoor 2 meteen als vrijliggend inhaal/doorrijspoor 160 km/u ingericht wordt. In Ede stoppen immers alle binnenlandse treinen, dus maximaal bijsturingsrendement.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.