Eppenbergtunnel, Zwitserland

BAM gaat spoortunnel in Zwitserland aanleggen

Wayss und Freytag Ingenieurbau, de Duitse tunnelspecialist van Koninklijke BAM Groep, heeft de opdracht verworven om de 2,6 kilometer lange Eppenbergtunnel in Zwitserland aan te leggen. Dat doet het bedrijf in samenwerking met de Zwitserse bouwonderneming Marti. De opdracht heeft voor Wayss und Freytag Ingenieurbau een waarde van ruim 35 miljoen euro.

De tweebaans spoortunnel is een belangrijk onderdeel van de spoorverbinding Olten-Aarau, die momenteel door de Zwitserse overheid en de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB wordt verbreed naar vier sporen. Dit traject bevindt zich halverwege Basel en Zürich.

Tunnelboormachine

De Eppenbergtunnel wordt aangelegd met behulp van een ‘mix-schild’ tunnelboormachine, die geschikt is voor toepassing in wisselende bodemomstandigheden. De tunnelboormachine heeft een buitendiameter van ongeveer 12,80 meter.

Het project omvat tevens de bouw van drie vlucht- en reddingstunnels, schachten met technische ruimtes en vijf nissen voor technische installaties. De bouwcombinatie zal de tunnel naar verwachting in augustus 2019 opleveren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.