Strukton Rail, metroverbinding, Riyadh, Saoedi-Arabië

Strukton bouwt mee aan langste metronetwerk ter wereld

Strukton heeft als lid van een consortium de opdracht gekregen om mee te bouwen aan drie van de zes lijnen van een volledig automatisch en onbemand metrosysteem dat door Riyadh in Saoudi-Arabië wordt aangelegd. Strukton’s deel van het contract is ter waarde van een miljard euro. Het is voor het eerst dat de spooraannemer zo’n grote opdracht binnen haalt. Het bevat ook een optie voor een onderhoudscontract voor tien jaar.

Het onbemande metronetwerk wordt in totaal 176 kilometer lang met 87 stations. De oplevering van het metronetwerk staat gepland voor 2018. 

Het totale contract is ter waarde van zes miljard euro en is in opdracht van Arriyadh Development Autority. Het gaat om ’s werelds langste metrosysteem in ontwikkeling.

Consortium

Het consortium, dat onder de naam FAST gaat, bestaat naast Strukton verder uit Alstom, Samsung, Setec, Typsa, FCC en Freyssinett. Het project wordt in vijf jaar uitgevoerd door ruim 15.000 mensen.

De Arriyadh Development Authority (ADA) heeft het FAST consortium één van de drie contracten gegund voor de bouw van de metro Riyadh. Het contract omvat het ontwerp en de bouw van de lijnen 4 (geel), 5 (groen) en 6 (paars) met in totaal 25 stations. De bouw betreft 64,6 kilometer spoor waarvan 29,8 kilometer viaduct, 26,6 kilometer ondergronds spoor en 8,2 kilometer bovengronds spoor.

Tunnelboormachines

Om de tunnels in de drie lijnen te kunnen bouwen zal het consortium drie tunnelboormachines met een diameter van bijna tien meter gebruiken. Op de lijnen wordt gereden met onbemande treinstellen van Alstom, ieder bestaande uit twee wagons. Het project levert Alstom 1,2 miljard euro op. Er worden vier type stations gebouwd: ondergronds, bovengronds, verhoogd en intermodaal voor de verbinding tussen de verschillende lijnen.

De zes lijnen van het Riyad metroproject beslaan meer dan 176 kilometer. Voor de bouw zal 600.000 ton staal nodig zijn en 4,3 miljoen kubieke meter beton.

Verkeersproblemen

Riyadh heeft momenteel een bevolkingaantal van 5,7 miljoen inwoners, naar verwachting zal dit in 2030 toegenomen zijn tot 8,3 miljoen. De metro biedt een oplossing voor de dagelijkse verkeersproblemen: voor de 7,4 miljoen dagelijkse woon-werkverkeer bewegingen wordt in slechts twee procent van de gevallen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.

Het dubbele spoor zal met Appitrack worden gelegd. Appitrack is een technologie om spoor op een snelle manier aan te leggen. Het tractie-energiesysteem wordt uitgerust met HESOP. Dit is een onderstation oplossing van Alstom, waarbij tijdens het remmen teruggewonnen energie opnieuw door het netwerk gebruikt kan worden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.