ProRail

Ministerie houdt kritisch rapport over ProRail maanden achter

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een kritisch rapport over spoorbeheerder ProRail zeven maanden achtergehouden. In het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat dat ProRail het spooronderhoud dermate goedkoop aanbesteedt dat dit tot extra vertragingen en mogelijk tot treinongelukken kan leiden.

De Volkskrant deed een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur en kreeg daarna inzage in het rapport. Dat zou al sinds 28 juni in een la bij het ministerie liggen.

Waarschuwing

De conclusies in het rapport komen overeen met de brandbrief die Strukton Rail in november vorig jaar aan de Tweede Kamer stuurde. De spooraannemer waarschuwde voor ongelukken zoals in het Britse Hatfield, toen in het jaar 2000 bij een treinramp vier mensen omkwamen. Dat ongeluk was te wijten aan tekort komend onderhoud.

Strukton Rail pleitte voor het stil leggen van alle lopende aanbestedingen voor het spooronderhoud. Staatssecretaris Wilma Mansveld schreef in december 2012 in een brief aan de Tweede Kamer het onnodig te vinden om de aanbestedingen stop te zetten. Ze vond de conclusies van Strukton Rail ‘onvoldoende gefundeerd en voorbarig’.

Rapport

In de brief schrijft Mansveld niets over het bestaan van het eigen inspectierapport. 

In het rapport wordt geconcludeerd dat ProRail een ‘te juridische houding aanneemt’ richting de aannemers. Deze opstelling zou een ‘gedeelde verantwoordelijkheid in de weg staan’.

Een woordvoerder van Mansveld verklaarde tegenover de Volkskrant dat het rapport geheim bleef omdat ProRail beterschap had beloofd. ProRail zou samen met de spooraannemers een convenant opstellen om de negatieve prijsspiraal te doorbreken. Daar is volgens directeur Diederik Schonebaum van Strukton Rail niets van terechtgekomen. 

Schonebaum gelooft niet dat nieuwe gesprekken voor verandering zorgen.

Opheldering

“Er moet nu iemand met de vuist op tafel slaan. Zodat we over tien jaar niet in een parlementaire enquête hoeven uit te leggen waarom het aantal vertragingen en ongelukken op het spoor zo is toegenomen”, aldus Schonebaum.

Oppositiepartijen CDA en SP willen zo snel mogelijk opheldering van Mansveld over het rapport van de inspectie. “Ik ben totaal verbaasd, omdat de Tweede Kamer vrij recent nog gevraagd heeft naar problemen bij ProRail. Toen deed de staatssecretaris alsof haar neus bloedde en zei dat er niks aan de hand is. Die laconieke houding kan ik niet rijmen met de fikse beschuldigingen in dit crisisrapport”, zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

Debat

Hij wil het rapport zo snel mogelijk hebben en er daarna een debat over houden met de staatssecretaris. Ook Farshad Bashir wil opheldering. Hij wil dat minister Melanie Schultz van Haegen en staatssecretaris Mansveld uitleg geven. Schultz van Haegen was ten tijde van het uitkomen van het rapport verantwoordelijk minister.

Lees ook:
Voorlopig geen nieuwe aanbestedingen spooronderhoud
ProRail mag doorgaan met onderhoudscontracten
Spooraannemers: aanbestedingen niet stopzetten
Strukton Rail: ongelukken door bezuinigingen spooronderhoud

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.