Infrastructuur en Milieu geeft regie spoor te veel uit handen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet meer technische kennis in huis halen over het spoor. Die kennis ligt nu nog met name bij NS en ProRail. Daarmee zou het ministerie te veel de regie uit handen geven. Dat probleem kaart beleidsmedewerker Frank Visser van de ChristenUnie aan.



“Als ik antwoorden op Kamervragen voorbij zie komen, dan denk ik soms dat dit door de NS of ProRail is geschreven. Bij het beantwoorden van strategische vragen is het de taak van de minister om hierop te antwoorden”, aldus Visser. Visser was woensdag een van de sprekers tijdens de Dag van de Rail in Nieuwegein. Hij verving fractievoorzitter van de ChristenUnie Arie Slob die niet aanwezig kon zijn.

Vertrouwen in de lange termijn

Voor wat betreft de langetermijnvisie op het spoor is er nog een lange weg te gaan, meent Visser. “We moeten vertrouwen hebben in de lange termijn spooragenda. Dat moet snel concreet worden.”

Jeroen Fukken, directeur OV en Spoor van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, liet woensdag in een presentatie zien dat het ministerie op dit moment bezig is met de ‘Aanpak Lange Termijn Spoor agenda’. Daarin staan onder meer het Europees beveiligingssysteem ERTMS, STS-Verbeterplan en het verbeteren van het vertrouwen centraal. Naar verwachting zijn de plannen aan het einde van dit jaar klaar.

Test ProRail

Visser haalt als voorbeeld de Hanzelijn aan waar nog niet de voorgenomen 200 kilometer per uur op gereden wordt. Visser: “Elke trein die nu aangeschaft wordt, zou in principe 200 kilometer per uur moeten kunnen rijden.”

De nieuwe spoorlijn is geschikt voor een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, maar voorlopig gaan treinen er maximaal 140 kilometer per uur rijden. Op de Hanzelijn zijn nog geen treinen die 200 kilometer per uur rijden. PvdA-Kamerlid Kuiken stelt tijdens de Dag van de Rail: “De NS moet daarover aangesproken worden. NS heeft een enorme grote positie en moet daarin de verantwoordelijkheid nemen.”

ProRail testte begin juni 2012 de veiligheid en  maximumsnelheid van de nieuwe spoorlijn. Een speciale Duitse hogesnelheidstrein (ICE) die daarvoor werd ingezet haalde 200 kilometer per uur op het traject.

Als de Hanzelijn in gebruik genomen is, gaan er meer treinen rijden tussen de Randstad en het noorden en noordoosten van het land. Op 9 december van dit jaar is de nieuwe lijn klaar voor gebruik.

Rapport tijdelijke commissie

Dat een langetermijnvisie ontbreekt was ook een van de conclusies uit het rapport van de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor onder leiding van Kuiken. Het Kamerlid stelt tijdens de Dag van de Rail dat het bij het ministerie aan regie en visie ontbreekt over het spoor. Kuiken vindt dat de minister meer moet gaan sturen en er voor moet zorgen dat de samenwerking tussen de NS en ProRail verbetert.

Volgens de politici moet de lat hoger worden gelegd als het gaat om het spoor in Nederland. Als voorbeeld noemen zij de manier waarop de kritiek prestatie indicatoren (KPI’s) worden berekend. Kuiken vindt dat de KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) niet langer landelijk, maar per spoor worden vastgelegd. “De KPI’s moeten meer gespecialiseerd worden.”

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.