ProRail realiseert basis nieuwe station Groningen Europapark

Spoorbeheerder ProRail en aannemer BAM hebben de afgelopen negen dagen de basis van station Groningen Europapark gerealiseerd. In die dagen was er geen treinverkeer mogelijk op het traject. Inmiddels rijden er weer treinen.

De afbouw van het station, zoals de plaatsing van de perronkap, de bestrating van de perrons en voorpleinen, moet nog plaatsvinden.

Webcams

De afgelopen negen dagen werd 12 kilometer spoorstaaf, 9000 nieuwe dwarsliggers en 23.000 ton ballast vernieuwd. Bovendien zijn 13 wissels, 2,5 kilometer bovenleiding en 80 nieuwe relais vervangen en is 30 kilometer aan nieuwe kabel en leidingen aangelegd. De werkzaamheden werden geregistreerd door drie webcams. Die blijven nog tot en met 15 april actief.

De komende maanden wordt volop verder gebouwd aan het station. Het is de bedoeling dat vanaf 9 december treinen van NS en Arriva stoppen op Groningen Europapark. Het station gaat 47 miljoen euro kosten.

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.