Het systeem dat trambestuurders van HTM waarschuwt en zelf mogelijk ingrijpt, resulteert in een halvering van het aantal ongelukken in Den Haag. Het waarschuwingssysteem maakt gebruik van dezelfde technologieën als die in auto’s. Toch was...Lees verder
In 2030 moeten treinen op de meest bereden sporen onder het European Railway Traffic Management System (ERTMS) rijden. Dat is althans het streven. We verkeren in Nederland momenteel nog in de voorbereidende fase, waar de...Lees verder
Het gebeurt wel eens dat je in de trein zit en dat de trein ineens een zwieper of andere beweging maakt. Dat kan het geval zijn bij wissels, maar ook bij (lichte) verzakkingen of een...Lees verder
dossier energieHet project van de Vervoerregio Amsterdam om remenergie van de M5 en M7-metrostellen terug te winnen en terug te laten vloeien naar het elektriciteitsnetwerk van netbeheerder Liander, start in het derde kwartaal van 2024, laat...Lees verder
De Vervoerregio Amsterdam gaat investeren in zogeheten terugleverinstallaties, zodat remenergie van metrostellen teruggewonnen kan worden en aan het elektriciteitsnetwerk kan worden teruggegeven. Er wordt begonnen met vier installaties voor remenergie van de M5 en M7...Lees verder
RET heeft Thales de opdracht gegeven voor een ‘mid-life upgrade’ van de ruim 580 toegangspoortjes van de metro in Rotterdam. De partijen hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de benodigde werkzaamheden en hebben gekozen om de...Lees verder
De Amsterdamse regiovervoerder GVB gunt de aanbesteding voor het leveren van IT-apparatuur aan Arcobel Embedded Solution. Het bedrijf, dat is gevestigd in het Noord-Brabantse Heesch, mag zich de komende tijd bezig houden met de Generieke...Lees verder
dossier energieDagelijks gaat een enorme hoeveelheid elektriciteit verloren doordat de remenergie van treinen niet wordt opgeslagen. Op verschillende plekken in Nederland liggen daarom momenteel plannen om remenergie op te slaan. Dat blijkt uit vertrouwelijke documenten die...Lees verder
Brand storyDe meeste softwareregelingssystemen voor de spoorwegen zijn nog niet voorgesorteerd op het niveau van automatisering dat in de nabije toekomst haalbaar moet zijn. Dat stelt Julien Schmaltz, Principal Business Consultant bij CGI. Waarom is dat...Lees verder
Spoorvervoerders en -beheerders halen via monitoringssystemen een schat aan informatie binnen. Maar hoe haal je het maximale uit deze monitoringsdata? Dat leggen voestalpine Signaling en het Zweedse bedrijf Predge volgende week uit tijdens het RailTech-webinar...Lees verder
De volledige Arriva-treinvloot in Groningen en Friesland rijdt vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva zorgt HVO voor 90 procent minder CO2-uitstoot uit dan reguliere diesel. Arriva heeft nog steeds de ambitie om...Lees verder
Brand story, opinieOp het gebied van treinbeveiliging is er nog een wezenlijke, onbenutte mogelijkheid tot innovatie: de integrale benadering van het vervoersysteem per spoor, waarbij het infra- én materieeldeel van treinbeveiligingssystemen samen worden beschouwd om tot een...Lees verder
Een paar honderd ‘techschierige’ internationale studenten waren donderdagavond in de Rotterdamse Kunsthal aanwezig bij de presentatie van het nieuwste ontwerp van de Delft Hyperloop. In de futuristisch ogende zaal, helemaal in de Star Trek-achtige thematiek...Lees verder
GVB wil de kwaliteit en actualiteit van data beter integreren in de IT-organisatie. Om reizigers beter van dienst te kunnen zijn wat betreft realtime reisinformatie en punctueel vervoer te realiseren, wil het GVB in toenemende...Lees verder
ASAP ERTMS staat voor: Aanbesteding Snellere AanPak European Rail Traffic Management System. Geodetisch Ingenieursbureau Geonext presenteerde gisteren haar Digitale Drieling waarmee ProRail straks inderdaad ERTMS sneller uit kan rollen. Geestelijk vader van de drieling Nico...Lees verder
Zeven hyperloop-bedrijven waaronder het Nederlandse Hardt Hyperloop hebben de handen ineengeslagen en de zichzelf verenigd in de Hyperloop Association. Daarmee willen de partijen de ontwikkeling van het concept versnellen en een sterk geluid bij beleidsbepalers...Lees verder
Bij spoorbedrijven staan kostenefficiëntie en duurzaamheid hoog op de agenda. Het is daarom voor een partij als ProRail waardevol om te weten waar bijvoorbeeld de meeste energieverliezen in de infrastructuur ontstaan. Daarom is er ProRail...Lees verder
Op station ‘s-Hertogenbosch zijn sinds deze week een drietal innovaties voor perronrandbeveiliging actief. De oplossingen komen voort uit een in 2020 gestarte innovatiecompetitie op initiatief van ProRail, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Rijksdienst voor Ondernemend...Lees verder
Het ontwerpen van spoorinfra kan efficiënter en slimmer, zegt een combinatie van ingenieursbureaus, aannemers en ProRail, die deze week hun handtekening hebben gezet onder een manifest om een gezamenlijke 3D-objecttypenbibliotheek te lanceren. Het gaat om...Lees verder
Op woensdag 15 maart vindt in de ProMedia Studio in Rotterdam het Rail Infra Forum 2023 plaats. Tijdens dit event worden alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaam materieel en de benodigde infrastructuur besproken. Aanmelden...Lees verder
“De spoorsector staat bekend om zijn duurzame karakter en dat vinden jongeren interessant. Dat zullen we goed moeten uitventen om zo genoeg mensen te interesseren voor een loopbaan in de spoorsector”, dat zegt directeur Henk...Lees verder
Een trein zonder machinist die vracht vervoert tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. Over twee jaar moet het zover zijn. Dat is de wens en ambitie van het Belgische, in Gent gevestigde bedrijf OTIV. Het moet...Lees verder
Het Nederlandse spoorwegennet kent liefst 6.300 wissels. Dik 5.000 daarvan zijn voorzien van wisselverwarming, zodat de wissels bij vorst en sneeuw blijven functioneren. Het is misschien moeilijk voorstelbaar, maar ongeveer 15 procent van het jaarlijkse...Lees verder
Station Delft Campus blijkt tweemaal zoveel energie op te wekken dan te verbruiken, zo constateert ProRail nu het station precies één jaar in gebruik is. Delft Campus is daarmee wat directeur duurzaamheid Reinout Wissenburg betreft...Lees verder
Vier jaar geleden diende 4Infra BV een innovatievoorstel in bij ProRail, nadat zij een nieuwe methode hadden ontdekt voor ballastonderzoek. “We hebben de Pandoscope methode nu drie jaar toegepast op vier verschillende baanvakken”, vertelt 4Infra-ingenieur...Lees verder
ProRail gaat bij wijze van proef ShimLifts plaatsen op het spoor dat loopt langs de Binderendreef in het Noord-Brabantse Deurne. Een ShimLift is een kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf geschoven wordt....Lees verder