Railinfra

Denk en discussieer mee over verduurzaming van huidige dieseloperaties op het spoor

RailTech Rail Infra Forum 2023 Cjp24 / Wikimedia Commons

Op woensdag 15 maart vindt in de ProMedia Studio in Rotterdam het Rail Infra Forum 2023 plaats. Tijdens dit event worden alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaam materieel en de benodigde infrastructuur besproken. Aanmelden is nog mogelijk, maar het aantal tickets om aanwezig te zijn in onze studio is beperkt.

Op spoorlijnen waar geen bovenleiding aanwezig is rijden momenteel nog voornamelijk dieseltreinen. Om deze lijnen te verduurzamen is naast elektrificatie van de infrastructuur – wat een flinke investering is en veel tijd kost – het inzetten van waterstof of batterijtreinen een realistische optie.

Steeds meer landen en spoorvervoerders experimenten met deze nieuwe vormen van aandrijving en publiceren tenders voor waterstof of batterijtreinen, zoals Duitsland, Tsjechië, Italië en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is de provincie Groningen samen met Arriva, ProRail en en onderzoekers van TU Delft bezig om te kijken welke vorm van emissieloze tractie het beste uitpakt voor deze lijn, en zijn er testen geweest met de waterstoftrein van Alstom.

Ook voor spoorwegmachines voor onderhoud, die normaal gesproken ook op diesel rijden, wordt er naar waterstof en batterijen gekeken om de uitstoot van CO2 te reduceren. Intussen wordt er in het goederenvervoer in toenemende mate gebruik gemaakt van biodiesel, zoals door DB Cargo.

De link tussen materieel en infrastructuur

Nu staan deze ontwikkelingen natuurlijk niet los van de infrastructuur, want batterijtreinen moeten worden opgeladen, al dan niet via stukken bovenleiding of snellaadstations, en waterstoftreinen hebben speciale tankinstallaties nodig. Daarom combineert het evenement Rail Infra Forum de ontwikkeling op het gebied van materieel als waterstof- en batterijtreinen met de benodigde infrastructuur om deze in te zetten op het spoor.

Sprekers van Deutsche Bahn, TU Delft, TÜV SÜD Rail, Hydrogen Center Austria, TUC Rail, Plasser & Theurer en meer staan ​​op het programma tijdens het Rail Infra Forum. De onderwerpen van de presentaties variëren van het zogeheten ‘DB’s Diesel Exit Program’ tot het analyseren van een Nederlands regionaal spoorwegnet om tot de beste oplossing te komen voor het uiteindelijk uitfaseren van dieseltreinen.

Zusterpublicatie RailTech.com bracht onlangs de Europese ontwikkelingen van duurzame alternatieven in kaart. Deze kun je hier bekijken.

Kortom: dit evenement op 14 en 15 maart wil de spoorprofessional beslist niet missen! Op dinsdag 14 maart kunt u tevens deelnemen aan een netwerkdiner om met andere professionals op dit gebied in contact te komen. Aanmelden kan via deze link. Voor SpoorPro-abonnees geldt een speciale kortingscode, die u via de mail ontvangt.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Denk en discussieer mee over verduurzaming van huidige dieseloperaties op het spoor | SpoorPro.nl
Railinfra

Denk en discussieer mee over verduurzaming van huidige dieseloperaties op het spoor

RailTech Rail Infra Forum 2023 Cjp24 / Wikimedia Commons

Op woensdag 15 maart vindt in de ProMedia Studio in Rotterdam het Rail Infra Forum 2023 plaats. Tijdens dit event worden alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaam materieel en de benodigde infrastructuur besproken. Aanmelden is nog mogelijk, maar het aantal tickets om aanwezig te zijn in onze studio is beperkt.

Op spoorlijnen waar geen bovenleiding aanwezig is rijden momenteel nog voornamelijk dieseltreinen. Om deze lijnen te verduurzamen is naast elektrificatie van de infrastructuur – wat een flinke investering is en veel tijd kost – het inzetten van waterstof of batterijtreinen een realistische optie.

Steeds meer landen en spoorvervoerders experimenten met deze nieuwe vormen van aandrijving en publiceren tenders voor waterstof of batterijtreinen, zoals Duitsland, Tsjechië, Italië en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is de provincie Groningen samen met Arriva, ProRail en en onderzoekers van TU Delft bezig om te kijken welke vorm van emissieloze tractie het beste uitpakt voor deze lijn, en zijn er testen geweest met de waterstoftrein van Alstom.

Ook voor spoorwegmachines voor onderhoud, die normaal gesproken ook op diesel rijden, wordt er naar waterstof en batterijen gekeken om de uitstoot van CO2 te reduceren. Intussen wordt er in het goederenvervoer in toenemende mate gebruik gemaakt van biodiesel, zoals door DB Cargo.

De link tussen materieel en infrastructuur

Nu staan deze ontwikkelingen natuurlijk niet los van de infrastructuur, want batterijtreinen moeten worden opgeladen, al dan niet via stukken bovenleiding of snellaadstations, en waterstoftreinen hebben speciale tankinstallaties nodig. Daarom combineert het evenement Rail Infra Forum de ontwikkeling op het gebied van materieel als waterstof- en batterijtreinen met de benodigde infrastructuur om deze in te zetten op het spoor.

Sprekers van Deutsche Bahn, TU Delft, TÜV SÜD Rail, Hydrogen Center Austria, TUC Rail, Plasser & Theurer en meer staan ​​op het programma tijdens het Rail Infra Forum. De onderwerpen van de presentaties variëren van het zogeheten ‘DB’s Diesel Exit Program’ tot het analyseren van een Nederlands regionaal spoorwegnet om tot de beste oplossing te komen voor het uiteindelijk uitfaseren van dieseltreinen.

Zusterpublicatie RailTech.com bracht onlangs de Europese ontwikkelingen van duurzame alternatieven in kaart. Deze kun je hier bekijken.

Kortom: dit evenement op 14 en 15 maart wil de spoorprofessional beslist niet missen! Op dinsdag 14 maart kunt u tevens deelnemen aan een netwerkdiner om met andere professionals op dit gebied in contact te komen. Aanmelden kan via deze link. Voor SpoorPro-abonnees geldt een speciale kortingscode, die u via de mail ontvangt.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.