CoffeeCup

‘Koffiekopje’ monitort veiligheid en comfort van spoor

CoffeeCup wordt ingezet voor korte of langere tijd én voor kortere of langere trajecten. Geonext

Het gebeurt wel eens dat je in de trein zit en dat de trein ineens een zwieper of andere beweging maakt. Dat kan het geval zijn bij wissels, maar ook bij (lichte) verzakkingen of een kapotte spoorstaaf of de bevestiging ervan op de dwarsligger. Als iets mis is, dan moet dat eigenlijk direct doorgegeven worden. Daarvoor zorgt de monitoringssoftware CoffeeCup van GeoNext. 

“ProRail hanteert een instandhoudingsnorm”, zegt Nico Schaefers van GeoNext. “De normen die we hanteren met de CoffeeCup zijn daarop gebaseerd, dus als we iets meten dat die normen overschrijdt, weten we zeker dat er iets mis is.Dat wordt dan direct doorgegeven aan ProRail, dan wel de aannemer of aannemerscombinatie die op de bewuste plek aan het werk is.

“Dat maakten we laatst nog mee”, vertelt Schaefers. “Op een belangrijk project gaf ons systeem gaf aan dat het spoor langzaam maar zeker aan het verzakken was. Wij waarschuwden onze opdrachtgever en die gaf aan dat het treinverkeer stopgezet diende te worden. Het verzakte spoor kwam aan het licht dankzij het monitoringssysteem.”

GeoNext is ook actief op het project Zuidasdok in Amsterdam. Daar komen spoor, metro en weg bij elkaar. Het bedrijf monitort de metro en treinsporen 24/7. “Dat doen wij met ons zelf ontwikkelde CoffeeCup-software in combinatie hardware als de Total Station of de Trimble SX-12. CoffeeCup werkt daarbij in RealTime. Na het meten van de prisma’s wordt de database automatisch bijgewerkt en mocht de grafiek kritieke waarden bereiken dan gaat er automatisch een SMS uit naar de survey coördinator.” De bediening van het toestel kan op elke gewenste plek uitgevoerd worden. “We zijn met deze hard- en software in staat om te scannen, foto’s of video’s maken en andere meetpunten te controleren. Vroeger moesten we al die gegevens min of meer handmatig verwerken, dat gebeurt nu allemaal digitaal.”

‘Ik greep in een reflex naar mijn kopje koffie’

Toen GeoNext met de ontwikkeling van de bewuste software bezig was, zat Nico Schaefers eens in de trein. Het bedrijf was toen druk in de weer met het bewerken van data die er uit de metingen naar voren was gekomen. “Dat moest toen nog”, knikt hij. “Ik had op het perron een kopje koffie gezet en dat had ik op het tafeltje voor me geplaatst. Plots maakte de trein een zwieper, waardoor ik in een reflex naar mijn beker greep. Toen dacht ik ‘hé, dit is een mooie naam voor de software’. Sindsdien is de naam CoffeeCup een eigen leven gaan leiden. In de spoorse meetwereld weet iedereen wel wat het is.”

Geonext CoffeeCup
De monitoring van het spoor vindt in realtime plaats met CoffeeCup.

CoffeeCup wordt nu overal ingezet waar er gebouwd wordt, maar ook op spoortrajecten waar verzakkingen of andere onregelmatigheden geconstateerd zijn of vermoed worden. Dat kan voor korte of langere tijd én voor kortere of langere trajecten. “Dat maakt niet uit”, vertelt Schaefers. “Op de Betuweroute hebben we twee jaar geleden bij een kunstwerk meer dan een jaar lang elke 20 minuten een meting moeten doen.”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Koffiekopje’ monitort veiligheid en comfort van spoor | SpoorPro.nl
CoffeeCup

‘Koffiekopje’ monitort veiligheid en comfort van spoor

CoffeeCup wordt ingezet voor korte of langere tijd én voor kortere of langere trajecten. Geonext

Het gebeurt wel eens dat je in de trein zit en dat de trein ineens een zwieper of andere beweging maakt. Dat kan het geval zijn bij wissels, maar ook bij (lichte) verzakkingen of een kapotte spoorstaaf of de bevestiging ervan op de dwarsligger. Als iets mis is, dan moet dat eigenlijk direct doorgegeven worden. Daarvoor zorgt de monitoringssoftware CoffeeCup van GeoNext. 

“ProRail hanteert een instandhoudingsnorm”, zegt Nico Schaefers van GeoNext. “De normen die we hanteren met de CoffeeCup zijn daarop gebaseerd, dus als we iets meten dat die normen overschrijdt, weten we zeker dat er iets mis is.Dat wordt dan direct doorgegeven aan ProRail, dan wel de aannemer of aannemerscombinatie die op de bewuste plek aan het werk is.

“Dat maakten we laatst nog mee”, vertelt Schaefers. “Op een belangrijk project gaf ons systeem gaf aan dat het spoor langzaam maar zeker aan het verzakken was. Wij waarschuwden onze opdrachtgever en die gaf aan dat het treinverkeer stopgezet diende te worden. Het verzakte spoor kwam aan het licht dankzij het monitoringssysteem.”

GeoNext is ook actief op het project Zuidasdok in Amsterdam. Daar komen spoor, metro en weg bij elkaar. Het bedrijf monitort de metro en treinsporen 24/7. “Dat doen wij met ons zelf ontwikkelde CoffeeCup-software in combinatie hardware als de Total Station of de Trimble SX-12. CoffeeCup werkt daarbij in RealTime. Na het meten van de prisma’s wordt de database automatisch bijgewerkt en mocht de grafiek kritieke waarden bereiken dan gaat er automatisch een SMS uit naar de survey coördinator.” De bediening van het toestel kan op elke gewenste plek uitgevoerd worden. “We zijn met deze hard- en software in staat om te scannen, foto’s of video’s maken en andere meetpunten te controleren. Vroeger moesten we al die gegevens min of meer handmatig verwerken, dat gebeurt nu allemaal digitaal.”

‘Ik greep in een reflex naar mijn kopje koffie’

Toen GeoNext met de ontwikkeling van de bewuste software bezig was, zat Nico Schaefers eens in de trein. Het bedrijf was toen druk in de weer met het bewerken van data die er uit de metingen naar voren was gekomen. “Dat moest toen nog”, knikt hij. “Ik had op het perron een kopje koffie gezet en dat had ik op het tafeltje voor me geplaatst. Plots maakte de trein een zwieper, waardoor ik in een reflex naar mijn beker greep. Toen dacht ik ‘hé, dit is een mooie naam voor de software’. Sindsdien is de naam CoffeeCup een eigen leven gaan leiden. In de spoorse meetwereld weet iedereen wel wat het is.”

Geonext CoffeeCup
De monitoring van het spoor vindt in realtime plaats met CoffeeCup.

CoffeeCup wordt nu overal ingezet waar er gebouwd wordt, maar ook op spoortrajecten waar verzakkingen of andere onregelmatigheden geconstateerd zijn of vermoed worden. Dat kan voor korte of langere tijd én voor kortere of langere trajecten. “Dat maakt niet uit”, vertelt Schaefers. “Op de Betuweroute hebben we twee jaar geleden bij een kunstwerk meer dan een jaar lang elke 20 minuten een meting moeten doen.”

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.