Onderzoek spoordijken

Uitvoeringsagenda met aanpak spoorverzakkingen volgt later dit jaar

In de loop van 2022 zal de eerste versie van een Uitvoeringsagenda Klimaatadaptie Spoor worden gepubliceerd, waarin ook wordt ingespeeld op spoorverzakkingen die tot problemen voor het treinverkeer kunnen leiden. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen in antwoord op Kamervragen gesteld door het CDA.

De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland.

De bewindsvrouw geeft aan dat het ‘vraagstuk baanstabiliteit’ haar nadrukkelijke aandacht heeft. “ProRail onderzoekt voor specifieke, beoogde frequentieverhogingen of deze mogelijk zijn voor het baanlichaam. Dit doet ProRail bijvoorbeeld voor het traject Delft-Schiedam waarover mijn voorganger u begin dit jaar heeft geïnformeerd.”

Slappe bodem zorgt voor hinder treinverkeer

Eind vorig jaar werd bekend dat de slappe bodem onder het spoor voor hinder zorgt voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, gaf ProRail destijds aan. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

“Naast deze specifieke aanpak voor individuele productstappen, pakt ProRail dit vraagstuk ook op voor het gehele spoorsysteem”, aldus Heijnen. “Dit om ons spoor steeds intensiever te kunnen benutten met behoud van het huidige hoge veiligheidsniveau.”

Studies naar spoordijken

Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV gaan in samenwerking met ProRail de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan een studie die de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken. De resultaten van het onderzoek van de ingenieursbureaus zal naar verwachting eind 2022 beschikbaar.

De staatssecretaris meldt dat de eerste versie Uitvoeringsagenda Klimaatadaptie spoor in de loop van 2022 klaar is. Later dit jaar volgt er ook besluitvorming over de baanstabiliteit van het spoor. Daarna zal er volgens de staatssecretaris ook meer duidelijkheid zijn over hoeveel geld hiervoor wordt vrijgemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitvoeringsagenda met aanpak spoorverzakkingen volgt later dit jaar | SpoorPro.nl
Onderzoek spoordijken

Uitvoeringsagenda met aanpak spoorverzakkingen volgt later dit jaar

In de loop van 2022 zal de eerste versie van een Uitvoeringsagenda Klimaatadaptie Spoor worden gepubliceerd, waarin ook wordt ingespeeld op spoorverzakkingen die tot problemen voor het treinverkeer kunnen leiden. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen in antwoord op Kamervragen gesteld door het CDA.

De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland.

De bewindsvrouw geeft aan dat het ‘vraagstuk baanstabiliteit’ haar nadrukkelijke aandacht heeft. “ProRail onderzoekt voor specifieke, beoogde frequentieverhogingen of deze mogelijk zijn voor het baanlichaam. Dit doet ProRail bijvoorbeeld voor het traject Delft-Schiedam waarover mijn voorganger u begin dit jaar heeft geïnformeerd.”

Slappe bodem zorgt voor hinder treinverkeer

Eind vorig jaar werd bekend dat de slappe bodem onder het spoor voor hinder zorgt voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, gaf ProRail destijds aan. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

“Naast deze specifieke aanpak voor individuele productstappen, pakt ProRail dit vraagstuk ook op voor het gehele spoorsysteem”, aldus Heijnen. “Dit om ons spoor steeds intensiever te kunnen benutten met behoud van het huidige hoge veiligheidsniveau.”

Studies naar spoordijken

Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV gaan in samenwerking met ProRail de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan een studie die de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken. De resultaten van het onderzoek van de ingenieursbureaus zal naar verwachting eind 2022 beschikbaar.

De staatssecretaris meldt dat de eerste versie Uitvoeringsagenda Klimaatadaptie spoor in de loop van 2022 klaar is. Later dit jaar volgt er ook besluitvorming over de baanstabiliteit van het spoor. Daarna zal er volgens de staatssecretaris ook meer duidelijkheid zijn over hoeveel geld hiervoor wordt vrijgemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.