Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

ProRail investeert vier ton in studie naar spoorverzakkingen

ProRail heeft 400.000 euro beschikbaar gesteld voor een vierjarig onderzoeksprogramma naar spoorverzakkingen. Het wetenschappelijke deel van het onderzoek zal worden uitgevoerd door de TU Delft. Daarnaast wil ProRail een innovatieve Zweedse meettrein naar Nederland halen, die de zwakke plekken van spoor, baanlichaam en ondergrond opspoort. Dat heeft deeltijdhoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft vorige week bekendgemaakt tijdens een spoorcollege van Railforum. Spoorverzakkingen hebben een negatief effect op de beschikbaarheid van reizigers- en goederentreinen, veiligheid en de onderhoudskosten van het spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail investeert vier ton in studie naar spoorverzakkingen”

Jan Innemee|16.06.16|13:52

Marieke,

Dit ongeluk is niet veroorzaakt door bodemdaling of dat de spoorbrug het begaf maar door verzadiging van de bodem?spoortalud met nietafvoerbaar regenwater. Bij het passeren van deze HSM trein met locserie 500 (NS2100 zie NS2104 in NSM) kon de verzadigde spoordijk het gewicht van de trein niet meer aan en sloeg onder de trein weg waarbij de loc nog net aan het landhoofd bleef hangen. Nadat de afwatering rondom de opritten goed was geregeld is dit niet meer voorgekomen.

Afz Jan Innemee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail investeert vier ton in studie naar spoorverzakkingen | SpoorPro.nl
Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

ProRail investeert vier ton in studie naar spoorverzakkingen

ProRail heeft 400.000 euro beschikbaar gesteld voor een vierjarig onderzoeksprogramma naar spoorverzakkingen. Het wetenschappelijke deel van het onderzoek zal worden uitgevoerd door de TU Delft. Daarnaast wil ProRail een innovatieve Zweedse meettrein naar Nederland halen, die de zwakke plekken van spoor, baanlichaam en ondergrond opspoort. Dat heeft deeltijdhoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft vorige week bekendgemaakt tijdens een spoorcollege van Railforum. Spoorverzakkingen hebben een negatief effect op de beschikbaarheid van reizigers- en goederentreinen, veiligheid en de onderhoudskosten van het spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail investeert vier ton in studie naar spoorverzakkingen”

Jan Innemee|16.06.16|13:52

Marieke,

Dit ongeluk is niet veroorzaakt door bodemdaling of dat de spoorbrug het begaf maar door verzadiging van de bodem?spoortalud met nietafvoerbaar regenwater. Bij het passeren van deze HSM trein met locserie 500 (NS2100 zie NS2104 in NSM) kon de verzadigde spoordijk het gewicht van de trein niet meer aan en sloeg onder de trein weg waarbij de loc nog net aan het landhoofd bleef hangen. Nadat de afwatering rondom de opritten goed was geregeld is dit niet meer voorgekomen.

Afz Jan Innemee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.