Swietelsky / ProRail werkzaamheden Culemborg

Werkzaamheden spoor Culemborg-Geldermalsen op tijd afgerond

Bron: ProMedia Group

De werkzaamheden aan het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen zijn afgelopen zaterdag op tijd afgerond. Na een buitendienststelling van 23 dagen reed op zaterdag weer de eerste trein over het spoor. Vanaf 20 augustus komt de daar geldende snelheidsbeperking van maximaal 100 kilometer per uur te vervallen. 

In de afgelopen dagen is de grond onder het spoor bij Culemborg vervangen door een nieuwe stabilisatielaag waardoor water beter afgevoerd kan worden. Ook is het complete ballastbed gerecycled.

Hierdoor kan volgens ProRail de sinds 2018 geldende snelheidsbeperking op het traject van 100 kilometer per uur komen te vervallen. Deze beperking was nodig omdat er door de al slappe bodem en de slechte afwatering sprake was van verzakkingen op het spoor. “We willen er eerst treinverkeer overheen laten rijden. Daarna is het de bedoeling dat de snelheidsbeperking vervalt”, licht een woordvoerder toe.

Aannemer Swietelsky Rail heeft de werkzaamheden uitgevoerd met behulp van de PM1000-URM. Dit is een werktrein van meer dan een kilometer lang die het spoor weghaalt, de grond onder het spoor vernieuwt en het spoor vervolgens weer op zijn plek legt.

“Door de PM-1000 ombouwtrein is het baanvak voorzien van een 30 cm hoge PSS laag (fundament) voor een verbeterde stabiliteit”, zegt Martijn Smulders, projectleider spoorinfra bij ProRail over de werktrein. “Daarna volgden het vernieuwen van het spoor, overwegen en van diverse kabels en leidingen. En tot slot het volledig afwerken van 9 kilometer spoor”, aldus de projectleider over de afronding van het project.

“Dankzij de inzet zijn de werkzaamheden, ondanks de extreme warmte in de eerste week en enkele kleine tegenslagen, volgens planning afgerond”, vertelt Robert van Eekelen, projectmanager bij Swietelsky. Een woordvoerder laat bovendien weten dat er van te voren voldoende op eventuele hitte geanticipeerd was en dat de hittegolf niet voor vertragingen heeft gezorgd.

De werkzaamheden waren online en op locatie online te volgen. SpoorPro maakte hierover een reportage.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.