
Delft Hyperloop presenteert nieuw ‘volledig zwevend en schaalbaar’ prototype
Een paar honderd ‘techschierige’ internationale studenten waren donderdagavond in de Rotterdamse Kunsthal aanwezig bij de presentatie van het nieuwste ontwerp van de Delft Hyperloop. In de futuristisch ogende zaal, helemaal in de Star Trek-achtige thematiek van het hyperloop-project, werd alweer het zevende prototype onthuld.
De studenten van de TU Delft hopen dit jaar een grote stap te maken in de richting van een schaalbaar hyperloop-systeem met een zogenoemde “energie efficiënte magnetische motor”. Iets dat – aldus Delft Hyperloop-projectleider Pepijn de Kruijff – nog “nooit eerder voor industriële doeleinden is gebouwd”.
Het nieuwe hyperloop-ontwerp is voor het eerst voorzien van een koelingssysteem en een volledig zwevende pod. Er komt dus geen rails meer aan te pas, als het aan de toekomstdenkers ligt. Volgens De Kruijff en Team Captain Umika Bhagole zorgen de drie nieuwste innovaties ervoor dat de pod op den duur makkelijker te produceren is op grote schaal. “Daardoor komen we steeds dichterbij de daadwerkelijke ontwikkeling van de hyperloop”, verzekert Bhagole. “In een uur tijd reizen van Rotterdam naar mijn hometown Milaan, met elk nieuw ontwerp komt het letterlijk dichterbij”, aldus de in Italië geboren Bhagole.
Het nieuwe ontwerp zal dit jaar gaan meedingen naar een prijs tijdens de European Hyperloop Week dat dit jaar in het Schotse Edinburgh zal plaatsvinden. De studenten van de TU Delft hebben een naam hoog te houden, want vorig jaar gingen ze er tijdens de European Hyperloop Week in Hilversum vandoor met de eerste prijs.
Zelf denkt het team van de Delft Hyperloop dat ze een grote kans maken om hun titel te behouden. “In tegenstelling tot het ontwerp van onze voorgangers hebben wij dit jaar besloten een motor te bouwen die het voertuig niet vanuit de baan voortstuwt maar zich direct op de pod bevindt.” Doordat er minder kostbare materialen worden gebruikt zal het uiteindelijk een stuk makkelijker en goedkoper worden om het hyperloop-systeem te implementeren in de huidige infrastructuur, zo is de gedachte van de studenten.

“Om alle rolweerstand weg te nemen zal de gehele pod geen contact meer hebben met
de baan. Dit wordt gedaan door het creëren van elektromagnetische velden in verticale en laterale richting van de pod”, aldus de teamcaptains van Delft Hyperloop. Doordat de pod geen contact meer maakt met de baan zou de pod – volgens de hoop en de verwachting van de studenten – op een efficiëntere manier “extreem hoge snelheden” kunnen bereiken. De topsnelheid zal uiteindelijk de 1.000 kilometer per uur moeten kunnen halen.
De European Hyperloop Week zal dit jaar plaatsvinden van maandag 18 juli tot zondag 24 juli in Edinburgh, Schotland.
Lees ook:
- Hardt Hyperloop een van de grondleggers van wereldwijde hyperloop-vereniging
- Hardt Hyperloop opent hoofdkantoor en Experience Center in Rotterdam
- Hardt Hyperloop gaat Zuid-Koreaanse samenwerking aan voor staal en investering
- Hyperloop-plan van Europese Commissie krijgt handen op elkaar
- Groningen, deelstaat Nedersaksen en Hyperloop Development Program slaan handen ineen
- Staalproductie voor hyperloopbuis van Hyperloop Development Program van start
- European Hyperloop Center wil tijdelijke testbaan om vaart in testprogramma te houden
- Hardt Hyperloop verhuist naar Science Tower in Rotterdam
- Hyperloop Development Program maakt wereldwijde hyperloop-infrastructuur inzichtelijk
- Hardt Hyperloop plaatst prototype van hyperloop in Groningen