Delft Hyperloop onthult pod en spreekt ambitie uit

Foto: SpoorPro

Het Delft Hyperloop-studententeam heeft afgelopen zaterdag in Rotterdam zijn definitieve pod onthuld. Bij de presentatie sprak het team tevens de ambitie uit om tijdens de European Hyperloop Week, die op 18 juli van start gaat, in alle categorieën als winnaar uit de bus te komen.

Waar Delft Hyperloop afgelopen februari al het ontwerp van de pod presenteerde, was het zaterdag tijd voor het definitieve product. Zweven deed de pod ter plaatse nog niet, wel waren er beelden te zien van een succesvolle testrit.

De pod van Delft Hyperloop is een bijzondere, omdat het in tegenstelling tot de exemplaren van bijvoorbeeld Virgin Hyperloop en HyperloopTT, zal zweven en voortaan aan de baan hangt in plaats van er overheen te gaan. Daarvoor werkt het team met een systeem dat Hybrid Electromagnetic Suspension wordt genoemd. Dat maakt de aandrijving efficiënter maar betekent tevens dat er met hele kleine toleranties gewerkt wordt. Zo is de speling tussen pod en rails uiteindelijk maar 1 centimeter.

Patrick Sheppard, team captain van Delft Hyperloop 06, zei bij de presentatie van de pod dat het team zo overtuigd is van deze en andere doorgevoerde innovaties dat het tijdens de European Hyperloop Week alle prijzen wil pakken. De testritten van de verschillende teams vinden plaats op het terrein van voestalpine Track Solutions in Hilversum.

De pod van Delft Hyperloop zal tijdens ritten slechts 10 millimeter onder de baan zweven. Foto: SpoorPro

Kosten en baten

Delft Hyperloop 06 presenteerde in Rotterdam tevens ideeën voor hoe het hyperloopstation van de toekomst eruit kan zien. Amsterdam Zuid werd als uitgangspunt genomen. Niet alleen waren er maquettes te zien, het aanwezige publiek kon tevens een virtuele rondleiding door het station krijgen.

Tenslotte kondigde Delft Hyperloop 06 de presentatie van een tweetal papers aan, waarmee de communicatie over het duurzame karakter van het hyperloopconcept wil verbeteren. Zo moet duidelijk worden dat het niet alleen een groene vorm van vervoer is, maar dat ook de toegepaste materialen en het energymanagement zo duurzaam mogelijk zijn. Daarnaast gaat het dieper in wat de maatschappelijke kosten en baten van de hyperloop zijn. De papers zullen naar verwachting in juli gepresenteerd worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.