Hardt Hyperloop plaatst prototype van hyperloop in Groningen

Om te vieren dat de provincie Groningen de thuisbasis van het European Hyperloop Center wordt is afgelopen week een prototype van de hyperloop-buis van Hardt Hyperloop geïnstalleerd, niet ver van de toekomstige locatie van het European Hyperloop Center.

Voor de gelegenheid waren beleidsbepalers, experts en studenten naar de provincie afgereisd voor een discussie over hyperloop. Hardt Hyperloop-directeur Tim Houter benadrukte het modulaire ontwerp van de infrastructuur, zodat deze snel en kostenefficiënt opgebouwd kan worden. Het 36 meter lange prototype dat bezichtigd kon worden, zal op termijn naar het European Hyperloop Centre verhuizen.

Vervormingen

Met de testbuis wordt met name het installatieproces bestudeerd en of je bij de aanleg ervan binnen bepaalde toleranties voor de hoogteverschillen van het spoor kan blijven. Daarnaast worden eventuele vervormingen in de gaten gehouden zodra de lucht uit de buis wordt gezogen. Tenslotte wordt bestudeerd hoe de buis zich houdt onder het gewicht van het hyperloopvoertuig zelf. Voor al deze metingen worden nauwkeurige lasers ingezet, die op afwijkingen kleiner dan een millimeter kunnen attenderen.

Tussen de tunneldelen zit een verbindingsstuk dat het eventueel uitzetten van de buis door bijvoorbeeld hitte kan tegengaan. Tests moeten uitwijzen in welke mate er gecompenseerd kan worden.

Voortrekkersrol

Demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven haalde in een videoboodschap aan de deelnemers de voortrekkersrol van Nederland aan op het gebied van innovatieve en duurzame vervoersoplossingen. Een positie die behouden moet worden, aldus de staatssecretaris.

Mede daarom heeft de overheid voor 4,5 miljoen euro aan steun uitgetrokken voor het Hyperloop Development Program. Dit is een samenwerkingsverband tussen publieke en private partijen, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de provincie Groningen.

Het European Hyperloop Center moet in 2023 zijn deuren openen. Het terrein zal onder meer voorzien worden van een 2,7 kilometer lang testtraject bedoeld voor goederenvervoer. Het traject is geschikt voor snelheden tot 700 kilometer per uur.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.