Staalproductie voor hyperloopbuis van Hyperloop Development Program van start

Vanaf 2023 vliegt er met 700 kilometer per uur door de hyperloopbuizen. (Foto EHC)

Tata Steel Nederland, het Koreaanse POSCO en Hardt Hyperloop zijn begonnen met het produceren van speciaal voor een hyperloopbuis ontwikkeld staal. Het is bedoeld voor de hyperlooptestfaciliteit op het terrein van het European Hyperloop Center in Veendam.

Het European Hyperloop Center in Veendam is onderdeel van het Hyperloop Development Program. Hierin zijn naast ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Economische Zaken onder andere ook de provincie Groningen en Hardt Hyperloop vertegenwoordigd.

Tata Steel en POSCO hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen in een onderzoeksproject van Hardt Hyperloop om speciaal staal te ontwikkelen. Dit staal is specifiek bedoeld voor een hyperloop. De speciale staalsoort zou beter bestand moeten zijn tegen vibraties en resonanties van de hyperlooppod.

De stalen buizen worden vanaf eind dit jaar in elkaar gezet op de testlocatie in Veendam. Eerder op woensdag zijn de eerste rollen staal op transport naar Spanje, meldt NH Nieuws. Daar gaat men aan de slag om er buizen van te maken. Om voldoende buisdelen te kunnen maken zullen Tata Steel en POSCO hun speciale staalsoort tot en met 2025 produceren. Volgend jaar komt daar de productie van ‘gewoon’ staal voor de magneetbaan bij.

“Met de staalproductie is de realisatiefase van het test- en demonstratiecentrum in Veendam echt begonnen”,
stelt Stefan Marges, directeur van het EHC. Het team wil door middel van een tijdelijke testbaan in Veendam alvast beginnen met fase 1 van zijn hyperloop-testprogramma. Dit omdat het doorlopen van alle procedures voor het definitieve testcentrum in het Groningse Meerstad nog de nodige tijd zal kosten, zo werd eerder dit jaar bekend. Marges benadrukte op woensdag dat het “cruciaal” is om zo snel mogelijk te kunnen beginnen met het testwerk.

Met de testbaan in Veendam hoopt het EHC tijdig te kunnen beginnen met fase 1 van het testwerk, waarbij de partijen het functioneren van een hyperloop wissel op snelheden van 75 kilometer per uur willen aantonen. Door hiermee ervaring op te doen, denkt het EHC tevens beter voorbereid te zijn op de volgende fase van de tests in Meerstad, waarin diezelfde wissel bij een snelheid van 700 kilometer per uur gedaan moet worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jelmer Bastiaans

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.