Sneeuw op het spoor

Energiebesparing en minder CO2-uitstoot door efficiëntere wisselverwarming

Door goed functionerende wisselverwarming kunnen treinen blijven rijden. Joost. J. Bakker / Creative Commons

Het Nederlandse spoorwegennet kent liefst 6.300 wissels. Dik 5.000 daarvan zijn voorzien van wisselverwarming, zodat de wissels bij vorst en sneeuw blijven functioneren. Het is misschien moeilijk voorstelbaar, maar ongeveer 15 procent van het jaarlijkse energieverbruik van ProRail komt voor rekening van wisselverwarming. Het uitvinden van efficiëntere wisselverwarming heeft daarom steeds meer prioriteit bij de spoorwegbeheerder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Energiebesparing en minder CO2-uitstoot door efficiëntere wisselverwarming”

Robert Jan Roos|09.01.23|16:02

Gebruik aardwarmte. In de 80’er jaren al veel onderzoek naar gedaan met positieve proeflocaties (zoals bruggen bij RWS en wegvakken op/nabij snelwegen. Daarna verder doorontwikkeld, maar vooral op het gebied van verwarming gebouwen/huizen. Wegen en spoorwegen haakten af vooral omdat regelgeving of angst voor regelgeving of verschuilen achter het niet hebben van regelgeving die tegen hield/houdt. Liggen mooie rapporten bij RWS en ProRail in het (vierkante?)archief.

Robert Jan Roos|09.01.23|16:16

Goed om aardwarmte in deze afweging mee te nemen. Zijn eind 80/begin 90 vele studies en proeven gedaan, zoals bij RWS bruggen en op RWS autowegen. Positief, ook bij Schiphol (Cerfontaine) vak aangelegd. Vervolg is vooral op gebied van energie/warmte voor gebouwen/woningen verder gegaan. Bij RWS en ProRail liggen de rapporten in het archief.Voor de regelgeving bij deze bedrijven hielden (houden) het doorontwikkelen helaas (nog steeds) tegen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Energiebesparing en minder CO2-uitstoot door efficiëntere wisselverwarming | SpoorPro.nl
Sneeuw op het spoor

Energiebesparing en minder CO2-uitstoot door efficiëntere wisselverwarming

Door goed functionerende wisselverwarming kunnen treinen blijven rijden. Joost. J. Bakker / Creative Commons

Het Nederlandse spoorwegennet kent liefst 6.300 wissels. Dik 5.000 daarvan zijn voorzien van wisselverwarming, zodat de wissels bij vorst en sneeuw blijven functioneren. Het is misschien moeilijk voorstelbaar, maar ongeveer 15 procent van het jaarlijkse energieverbruik van ProRail komt voor rekening van wisselverwarming. Het uitvinden van efficiëntere wisselverwarming heeft daarom steeds meer prioriteit bij de spoorwegbeheerder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Energiebesparing en minder CO2-uitstoot door efficiëntere wisselverwarming”

Robert Jan Roos|09.01.23|16:02

Gebruik aardwarmte. In de 80’er jaren al veel onderzoek naar gedaan met positieve proeflocaties (zoals bruggen bij RWS en wegvakken op/nabij snelwegen. Daarna verder doorontwikkeld, maar vooral op het gebied van verwarming gebouwen/huizen. Wegen en spoorwegen haakten af vooral omdat regelgeving of angst voor regelgeving of verschuilen achter het niet hebben van regelgeving die tegen hield/houdt. Liggen mooie rapporten bij RWS en ProRail in het (vierkante?)archief.

Robert Jan Roos|09.01.23|16:16

Goed om aardwarmte in deze afweging mee te nemen. Zijn eind 80/begin 90 vele studies en proeven gedaan, zoals bij RWS bruggen en op RWS autowegen. Positief, ook bij Schiphol (Cerfontaine) vak aangelegd. Vervolg is vooral op gebied van energie/warmte voor gebouwen/woningen verder gegaan. Bij RWS en ProRail liggen de rapporten in het archief.Voor de regelgeving bij deze bedrijven hielden (houden) het doorontwikkelen helaas (nog steeds) tegen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.