Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO

Arriva
Alle Arriva-dieseltreinen in Noord-Nederland zijn inmiddels omgebouwd naar treinen die rijden op HVO. Rob Dammers / Wikimedia Commons

De volledige Arriva-treinvloot in Groningen en Friesland rijdt vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva zorgt HVO voor 90 procent minder CO2-uitstoot uit dan reguliere diesel. Arriva heeft nog steeds de ambitie om in 2025 volledig CO2-neutraal te werken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO”

Illya Vaes|22.02.23|15:51

Het moge uitstootvrij zijn bij groene waterstof, maar het kost nog steeds minstens drie keer zoveel energie als via non-sexy bovenleiding (omzettingsverliezen, rondzeulen van veel ruimte vergende brandstof) en wie vervoert hoe (uitstoot/energie) die waterstof naar de tankplaat?
Bovendien is er voorlopig absoluut niet voldoende groene waterstof om de energievreters als Corus uitstootvrij te krijgen (daar is bovenleiding geen optie); met grijze waterstof is de uitstoot even groot als met diesel.

A C F Sierts|07.03.23|09:34

@ Illya : dit gaat over HVO, niet over waterstof


Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO | SpoorPro.nl

Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO

Arriva
Alle Arriva-dieseltreinen in Noord-Nederland zijn inmiddels omgebouwd naar treinen die rijden op HVO. Rob Dammers / Wikimedia Commons

De volledige Arriva-treinvloot in Groningen en Friesland rijdt vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva zorgt HVO voor 90 procent minder CO2-uitstoot uit dan reguliere diesel. Arriva heeft nog steeds de ambitie om in 2025 volledig CO2-neutraal te werken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO”

Illya Vaes|22.02.23|15:51

Het moge uitstootvrij zijn bij groene waterstof, maar het kost nog steeds minstens drie keer zoveel energie als via non-sexy bovenleiding (omzettingsverliezen, rondzeulen van veel ruimte vergende brandstof) en wie vervoert hoe (uitstoot/energie) die waterstof naar de tankplaat?
Bovendien is er voorlopig absoluut niet voldoende groene waterstof om de energievreters als Corus uitstootvrij te krijgen (daar is bovenleiding geen optie); met grijze waterstof is de uitstoot even groot als met diesel.

A C F Sierts|07.03.23|09:34

@ Illya : dit gaat over HVO, niet over waterstof


Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.