Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO
De volledige Arriva-treinvloot in Groningen en Friesland rijdt vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva zorgt HVO voor 90 procent minder CO2-uitstoot uit dan reguliere diesel. Arriva heeft nog steeds de ambitie om in 2025 volledig CO2-neutraal te werken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Â
Bent u al abonnee?
Het moge uitstootvrij zijn bij groene waterstof, maar het kost nog steeds minstens drie keer zoveel energie als via non-sexy bovenleiding (omzettingsverliezen, rondzeulen van veel ruimte vergende brandstof) en wie vervoert hoe (uitstoot/energie) die waterstof naar de tankplaat?
Bovendien is er voorlopig absoluut niet voldoende groene waterstof om de energievreters als Corus uitstootvrij te krijgen (daar is bovenleiding geen optie); met grijze waterstof is de uitstoot even groot als met diesel.
@ Illya : dit gaat over HVO, niet over waterstofâŠ