NS waakzaam op digitale dreiging: ‘Treinen kunnen stil komen te liggen’

Taco Hettema
Taco Hettema, Senior Security Officer bij NS, zet zich in om het bewustzijn over digitale veiligheid te vergroten

Cyberveiligheid wordt een steeds belangrijker thema in de spoorwereld. Niet alleen omdat de sector afhankelijker wordt van digitale communicatie, maar ook omdat er toenemende zorgen zijn over buitenlandse pogingen om onze infrastructuur te ontregelen. Taco Hettema, Senior Information Security Officer bij NS, zet zich in om het bewustzijn over digitale veiligheid te vergroten. Hoe ziet hij de laatste ontwikkelingen?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

2 reacties op “NS waakzaam op digitale dreiging: ‘Treinen kunnen stil komen te liggen’”

A C F Sierts|03.05.24|09:03

Ik citeer:

“Het zit in het dna van NS om, wat er ook gebeurt, de treinen te laten rijden”

Vroeger klopte dat wel, maar daar is in de hedendaagse praktijk helaas bitter weinig meer van te merken. Anderzijds bevestigt dit nog wel het klassieke DNA-beeld van NS dan men rijdende zaken belangrijker vind dan gedupeerde klanten. Dat merken de klanten elke dag opnieuw als er weer een aansluitende trein of bus voor hun neus wegrijdt. Of die ellende zat zijn – en de auto pakken.

drop|08.05.24|16:07

Citaat: “Wat er ook gebeurt, treinen laten rijden”. Wat een onzin. Dat is al lang niet meer zo. Met het grootste gemak worden treinen opgeheven, omdat de treindienstleider bij storingen het baanvak sluit, door gesukkel met nieuwe treinen is er materieelgebrek, prima treinstellen gaan naar de sloop omdat de werkplaats niet genoeg monteurs krijgt om ze te onderhouden. En bij materieelstoringen duren stremmingen uren omdat er niemand het snel op kan lossen. Het treinverkeer lam leggen doen we zelf

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS waakzaam op digitale dreiging: ‘Treinen kunnen stil komen te liggen’ | SpoorPro.nl

NS waakzaam op digitale dreiging: ‘Treinen kunnen stil komen te liggen’

Taco Hettema
Taco Hettema, Senior Security Officer bij NS, zet zich in om het bewustzijn over digitale veiligheid te vergroten

Cyberveiligheid wordt een steeds belangrijker thema in de spoorwereld. Niet alleen omdat de sector afhankelijker wordt van digitale communicatie, maar ook omdat er toenemende zorgen zijn over buitenlandse pogingen om onze infrastructuur te ontregelen. Taco Hettema, Senior Information Security Officer bij NS, zet zich in om het bewustzijn over digitale veiligheid te vergroten. Hoe ziet hij de laatste ontwikkelingen?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

2 reacties op “NS waakzaam op digitale dreiging: ‘Treinen kunnen stil komen te liggen’”

A C F Sierts|03.05.24|09:03

Ik citeer:

“Het zit in het dna van NS om, wat er ook gebeurt, de treinen te laten rijden”

Vroeger klopte dat wel, maar daar is in de hedendaagse praktijk helaas bitter weinig meer van te merken. Anderzijds bevestigt dit nog wel het klassieke DNA-beeld van NS dan men rijdende zaken belangrijker vind dan gedupeerde klanten. Dat merken de klanten elke dag opnieuw als er weer een aansluitende trein of bus voor hun neus wegrijdt. Of die ellende zat zijn – en de auto pakken.

drop|08.05.24|16:07

Citaat: “Wat er ook gebeurt, treinen laten rijden”. Wat een onzin. Dat is al lang niet meer zo. Met het grootste gemak worden treinen opgeheven, omdat de treindienstleider bij storingen het baanvak sluit, door gesukkel met nieuwe treinen is er materieelgebrek, prima treinstellen gaan naar de sloop omdat de werkplaats niet genoeg monteurs krijgt om ze te onderhouden. En bij materieelstoringen duren stremmingen uren omdat er niemand het snel op kan lossen. Het treinverkeer lam leggen doen we zelf

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.