‘ERTMS kan energieverbruik en punctualiteit verbeteren’
De Deense spoorbeheerder Banedanmark maakt momenteel grote vorderingen met de installatie van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS. De eerste twee lijnen die zijn uitgerust met het systeem worden tussen december 2019 tot februari 2020 in gebruik genomen. Banedanmark verwacht vooral te profiteren van een lager energieverbruik en verbeterde punctualiteit, vertelt Jens Holst Møller van Banedanmark.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Van de Deense aanpak kan Nederland zeker iets leren:
– begin aan de randen van het netwerk, want die zijn het makkelijkst en hebben de minste risico’s, en niet met de hoofdlijnen. Werk van buiten naar binnen
– Internationale aansluitingen als laatste
– creeer daar een stabiel product dat uitgerold kan worden en dan worden uitgebouwd
– overzichtelijk team met weinig overhead (spaart budget, politiek, nodeloos vergaderen, …)
– moet geen melkkoe worden voor leveranciers, maar kosteneffectief zijn
Als ik het verhaal lees is het dus niet ERTMS wat meer punctualiteit & energiebesparing oplevert, maar het DAS-systeem. En een DAS-systeem is niet persé afhankelijk van ERTMS, maar kan ook met een CLASS-B systeem werken. Zie het UIC-SFERA project & TIMTIM van NS (Routelint).