Akkoord over verlenging spoorlijn Roodeschool-Eemshaven
De provincie Groningen en ProRail hebben vrijdag een overeenkomst getekend voor de verlenging van de spoorlijn tussen Groningen – Roodeschool naar de Eemshaven. In de overeenkomst staat beschreven welke werkzaamheden op dit traject uitgevoerd worden en wat de taken en verantwoordelijkheden zijn. In het voorjaar van 2016 starten de werkzaamheden. In april 2018 kunnen de treinen naar de Eemshaven gaan rijden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
De ontwikkeling van spoor aansluitingen op de Wadden havens stond centraal in de Langman rapportage ‘Kompas voor het Noorden’ Haaks hierop staat dan de drang en dwang van Prorail, Het Friese deel van de B-162 lijn vanaf Harlingen en ook het traject Staveren Leeuwarden maar te sluiten omdat de Randstad projecten en ook het management met ‘de Engineering’ teveel geld opslokken…Het wordt tijd voor een TEN-T status van de Noordelijke spoorlijnen
De TEN-T status van de Noordelijke spoorlijnen, mits Autonoom door Brussel gesubsidieerd en niet via ‘Den Haag/Prorail’ geven de Noordelijke zeehavens, Harlingen naast de Eemshaven díe mogelijkheden, daadwerkelijk tegemoet te komen aan de aanbevelingen (zeehaven achterland-ontsluitingen) zoals gedaan in de Langmanrapportage ‘Kompas voor het Noorden’
Het komt wel goed met het Noorden,maar het duurt wat langer