Conducteur NS

Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen

Een groot deel van de machinisten en conducteurs van NS heeft geen vertrouwen in de kwaliteit van het spoor en het treinmaterieel. 57 procent van het personeel heeft geen vertrouwen in het materieel of de techniek. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond VVMC onder 873 leden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen”

Thijmen van Iterson|08.01.15|13:26

Het huis uitwonen doe je in enkel jaren, zo ook de spoorweg.
De kwaliteitsmaatstaven van 30 jaar geleden nu loslaten op de spoorweg, zal een flink deel buitendienst gesteld moeten worden.
Kennis en ervaring zijn uit het spoor weggevloeid, innovaties worden in deze conservatieve wereld zeer moeilijk doorgevoerd, men is zeer behoudend terwijl de frequentie, asbelasting en 24 uurs gebruiksdienst zijn toegenomen.

Ans van Duuren|08.01.15|15:43

En dat raast maar met gevaarlijke stoffen door de dorpen en steden.

Meinte Wildschut|08.01.15|20:19

Opmerkelijk. Dus meer dan de helft heeft geen vertrouwen in de techniek waarin en waarover ze zich dagelijks bewegen. Hoe is “vertrouwen hebben in” geïnterpreteerd? Hoe zit het met automobilisten? Fietsers?

De weergave van de resultaten is bijzonder. 181 respondenten bijvoorbeeld hebben geen vertrouwen in het materieel. De 293 andere nee-stemmers blijkbaar wel. Samen met de 360 die wel vertrouwen hebben in “de” techniek betekent dit dat 22% geen vertrouwen heeft in het materieel en 78% wel.

Maurits Van Witsen|10.01.15|21:09

Met suggestieve vragen kun je het personeel lekker ontevreden maken. Inderdaad laat onderhoud van materieel en infrastructuur soms te wensen over, maar het (Nederlands) spoor behoort tot het veiligste ter wereld, vele malen veiliger dan per auto of fiets. Veiligheid is bij het spoor helaas een religie, elk ongeluk moet vermeden worden, koste wat het kost. Maar elke dag doden en vele gewonden op de autoweg, vaak omgekantelde vrachtauto’s, dat is kennelijk normaal.
Maurits van Witsen

Jacob van der Laan|14.01.15|14:57

Hoe de vragen ook gesteld zijn doet er niet toe, er is nu onder het personeel en de reizigers een gevoel ontstaan “is het veilig om met het spoor te reizen”
Dit moet door de verantwoordelijke bedrijven (NS en PRO RAIL)zo snel mogelijk worden uitgezocht en zij moeten met een degelijk onderbouwd rapport naar buiten komen. Dit is hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
De overheid moet hier op toezien

Reiziger:
Jacob van der Laan
Veiligheidskundige.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen | SpoorPro.nl
Conducteur NS

Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen

Een groot deel van de machinisten en conducteurs van NS heeft geen vertrouwen in de kwaliteit van het spoor en het treinmaterieel. 57 procent van het personeel heeft geen vertrouwen in het materieel of de techniek. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond VVMC onder 873 leden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen”

Thijmen van Iterson|08.01.15|13:26

Het huis uitwonen doe je in enkel jaren, zo ook de spoorweg.
De kwaliteitsmaatstaven van 30 jaar geleden nu loslaten op de spoorweg, zal een flink deel buitendienst gesteld moeten worden.
Kennis en ervaring zijn uit het spoor weggevloeid, innovaties worden in deze conservatieve wereld zeer moeilijk doorgevoerd, men is zeer behoudend terwijl de frequentie, asbelasting en 24 uurs gebruiksdienst zijn toegenomen.

Ans van Duuren|08.01.15|15:43

En dat raast maar met gevaarlijke stoffen door de dorpen en steden.

Meinte Wildschut|08.01.15|20:19

Opmerkelijk. Dus meer dan de helft heeft geen vertrouwen in de techniek waarin en waarover ze zich dagelijks bewegen. Hoe is “vertrouwen hebben in” geïnterpreteerd? Hoe zit het met automobilisten? Fietsers?

De weergave van de resultaten is bijzonder. 181 respondenten bijvoorbeeld hebben geen vertrouwen in het materieel. De 293 andere nee-stemmers blijkbaar wel. Samen met de 360 die wel vertrouwen hebben in “de” techniek betekent dit dat 22% geen vertrouwen heeft in het materieel en 78% wel.

Maurits Van Witsen|10.01.15|21:09

Met suggestieve vragen kun je het personeel lekker ontevreden maken. Inderdaad laat onderhoud van materieel en infrastructuur soms te wensen over, maar het (Nederlands) spoor behoort tot het veiligste ter wereld, vele malen veiliger dan per auto of fiets. Veiligheid is bij het spoor helaas een religie, elk ongeluk moet vermeden worden, koste wat het kost. Maar elke dag doden en vele gewonden op de autoweg, vaak omgekantelde vrachtauto’s, dat is kennelijk normaal.
Maurits van Witsen

Jacob van der Laan|14.01.15|14:57

Hoe de vragen ook gesteld zijn doet er niet toe, er is nu onder het personeel en de reizigers een gevoel ontstaan “is het veilig om met het spoor te reizen”
Dit moet door de verantwoordelijke bedrijven (NS en PRO RAIL)zo snel mogelijk worden uitgezocht en zij moeten met een degelijk onderbouwd rapport naar buiten komen. Dit is hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
De overheid moet hier op toezien

Reiziger:
Jacob van der Laan
Veiligheidskundige.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.