Een NS-trein op treinstation Utrecht Centraal

Overheid en provincie zetten streep door geplande nieuwe stations

Foto: verkregen via Dekra Rail

Het komende termijn, in ieder geval onder kabinet Rutte IV, komen er geen nieuwe stations bij op de spoorlijnen tussen Utrecht en de Duitse grens. Het is een aderlating voor de gewenste doorstroom van grensoverschrijdend spoorvervoer vanuit Nederland, maar klaarblijkelijk hebben het kabinet, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland elders belangen die zwaarder wegen.

De provincie Gelderland heeft in een brief aan haar statenleden gemeld dat het concept van de geplande stations in Ede-West, Arnhem-Oost en Zevenaar-Oost voorlopig de prullenbak in kan. In ieder geval tot aan de volgende verkiezingen over vier jaar.

Verbeterde verbindingen

Een nieuw station op de spoorlijn richting Doetinchem zou de bewoners van Arnhem-Ooost een betere verbinding met Utrecht en de rest van de Randstad moeten geven. Voor Zevenaar zou een nieuw station welkom zijn vanwege de massale uittocht naar de Fashion Outlet. In Ede wordt een extra station nodig geacht door de vele bedrijvigheid aan de westkant van de middelgrote plaats.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter aangegeven dat er binnen het termijn (vier jaar) geen plek is voor nieuwe treinstations. De RegioExpres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, blijft in de plannen wel bestaan, maar zal het dus moeten doen zonder extra tussenstops op de geschrapte stations.

Schrappen stations

Het schrappen van de stations gaat in tegen de wensen van de gemeentebesturen omdat reizigers uit Arnhem en Nijmegen sneller naar de Randstad willen reizen. Er is nu zelfs een situatie ontstaan waarin wordt gedacht om het aantal treinen tussen Ede en Wageningen te verminderen. Nu stopt nog elke tien minuten een trein op dit station dat op dit moment volledig vernieuwd wordt.

Langer wachten

De provincie Gelderland schrijft dat het aantal reizigers vanuit de provincie een stuk lager ligt vanuit Ede, dan bijvoorbeeld in Arnhem. Het zou zelfs gaan om minder dan de helft van het aantaal passagiers. Een van de opties die de provincie Gelderland nu onderzoekt is dat sommige treinen naar het westen niet meer stoppen op het nieuwe station Ede-Wageningen.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Overheid en provincie zetten streep door geplande nieuwe stations”

A C F Sierts|30.06.22|14:31

Huh ???

Ik lees hierboven: “[…] het aantal treinen tussen Ede en Wageningen te verminderen”.

Hoe moet ik me dat concreet voorstellen ? Ede-Wageningen is 1 station, gelegen bij Ede.
Het verderop gelegen Wageningen heeft zelf geen station.
Hier wordt vast iets anders bedoeld, maar wat ?

Kortom, kan de redactie hier ff scherp naar kijken?

Illya Vaes|30.06.22|17:04

Oh oh oh wat is de overheid toch bezig om duurzaam vervoer te bevorderen en niet-duurzaam vervoer te ontmoedigen. Ze blijven autogeil (en elektrische auto’s blijven veel meer energie vragen dan staal-op-staal-treinen, blijven fijnstof uitstoten door de bandslijtage en blijven pokkeherrie maken omdat het geluid van de banden alles domineert bij hogere snelheden – tel uit je milieuwinst).

Wiebe Goossen|30.06.22|17:14

Het zal wel weer gewoon de ouwe kwestie van ‘geen spijkers’ zijn; alles dat volk en land vooruit helpt mag immers niks kosten sinds regering ‘links’ is afgeslagen? Heel ‘woke’ allemaal hoor….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overheid en provincie zetten streep door geplande nieuwe stations | SpoorPro.nl
Een NS-trein op treinstation Utrecht Centraal

Overheid en provincie zetten streep door geplande nieuwe stations

Foto: verkregen via Dekra Rail

Het komende termijn, in ieder geval onder kabinet Rutte IV, komen er geen nieuwe stations bij op de spoorlijnen tussen Utrecht en de Duitse grens. Het is een aderlating voor de gewenste doorstroom van grensoverschrijdend spoorvervoer vanuit Nederland, maar klaarblijkelijk hebben het kabinet, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland elders belangen die zwaarder wegen.

De provincie Gelderland heeft in een brief aan haar statenleden gemeld dat het concept van de geplande stations in Ede-West, Arnhem-Oost en Zevenaar-Oost voorlopig de prullenbak in kan. In ieder geval tot aan de volgende verkiezingen over vier jaar.

Verbeterde verbindingen

Een nieuw station op de spoorlijn richting Doetinchem zou de bewoners van Arnhem-Ooost een betere verbinding met Utrecht en de rest van de Randstad moeten geven. Voor Zevenaar zou een nieuw station welkom zijn vanwege de massale uittocht naar de Fashion Outlet. In Ede wordt een extra station nodig geacht door de vele bedrijvigheid aan de westkant van de middelgrote plaats.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter aangegeven dat er binnen het termijn (vier jaar) geen plek is voor nieuwe treinstations. De RegioExpres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, blijft in de plannen wel bestaan, maar zal het dus moeten doen zonder extra tussenstops op de geschrapte stations.

Schrappen stations

Het schrappen van de stations gaat in tegen de wensen van de gemeentebesturen omdat reizigers uit Arnhem en Nijmegen sneller naar de Randstad willen reizen. Er is nu zelfs een situatie ontstaan waarin wordt gedacht om het aantal treinen tussen Ede en Wageningen te verminderen. Nu stopt nog elke tien minuten een trein op dit station dat op dit moment volledig vernieuwd wordt.

Langer wachten

De provincie Gelderland schrijft dat het aantal reizigers vanuit de provincie een stuk lager ligt vanuit Ede, dan bijvoorbeeld in Arnhem. Het zou zelfs gaan om minder dan de helft van het aantaal passagiers. Een van de opties die de provincie Gelderland nu onderzoekt is dat sommige treinen naar het westen niet meer stoppen op het nieuwe station Ede-Wageningen.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Overheid en provincie zetten streep door geplande nieuwe stations”

A C F Sierts|30.06.22|14:31

Huh ???

Ik lees hierboven: “[…] het aantal treinen tussen Ede en Wageningen te verminderen”.

Hoe moet ik me dat concreet voorstellen ? Ede-Wageningen is 1 station, gelegen bij Ede.
Het verderop gelegen Wageningen heeft zelf geen station.
Hier wordt vast iets anders bedoeld, maar wat ?

Kortom, kan de redactie hier ff scherp naar kijken?

Illya Vaes|30.06.22|17:04

Oh oh oh wat is de overheid toch bezig om duurzaam vervoer te bevorderen en niet-duurzaam vervoer te ontmoedigen. Ze blijven autogeil (en elektrische auto’s blijven veel meer energie vragen dan staal-op-staal-treinen, blijven fijnstof uitstoten door de bandslijtage en blijven pokkeherrie maken omdat het geluid van de banden alles domineert bij hogere snelheden – tel uit je milieuwinst).

Wiebe Goossen|30.06.22|17:14

Het zal wel weer gewoon de ouwe kwestie van ‘geen spijkers’ zijn; alles dat volk en land vooruit helpt mag immers niks kosten sinds regering ‘links’ is afgeslagen? Heel ‘woke’ allemaal hoor….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.