TEE op emplacement Dijksgracht Amsterdam

SpoorProTV: Trans Europ Express komt in beweging en innovatieve perronbeveiliging

Het concept van de Trans Europ Express (TEE) staat sinds de plannen voor een Europees nachttreinennetwerk van de Duitse overheid weer volop in de belangstelling. Maar ook de originele trein waarmee het in de jaren vijftig van de vorige eeuw allemaal begon, komt deze week voor het eerst in tien jaar weer in beweging.

Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep nam de trein eind vorig jaar over van een stichting die de trein weliswaar terug naar Nederland haalde, maar er helaas niet in slaagde om de restauratie af te ronden.
Na tien jaar te hebben staan roesten op emplacement Dijksgracht in Amsterdam wordt de trein vanaf morgen verplaatst naar het museum.

Arno van der Holst, directeur van het Nederlands Transport Museum vertelt in SpoorProTV hoe het transport in zijn werk gaat en hoe de toekomst van deze legendarische trein er uit ziet.

Verder in deze uitzending Andries Lohmeijer van KITT Engineering. Dit is een van de drie bedrijven die een Small Business Innovation Research competitie heeft gewonnen van ProRail en het ministerie van Economische zaken en Klimaat. De opdracht was om een innovatieve manier te ontwikkelen om stationsperrons te beveiligen. Lohmeijer legt uit waar KITT engineering aan werkt.

Bekijk hier straks de uitzending:

SpoorProTV wordt iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live uitgezonden op het YouTube-kanaal en de Linkedin-pagina van SpoorPro en is daar na afloop ook terug te kijken. Ook op andere dagen verschijnen er regelmatig nieuwe video’s. Klik daarom op ‘abonneren’ om niks te missen.

Banner SpoorProTV groot

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “SpoorProTV: Trans Europ Express komt in beweging en innovatieve perronbeveiliging”

asierts|18.08.21|16:17

Heel leuk &techno cool natuurlijk, zo’n fancy perronbeveiliging, maarrreh …

… staan reizigers, vervoerders en de belastingbetaler hier nou echt op te wachten ?

Wie bepaalt eigenlijk de strategische prioriteiten wat betreft innovatie? Zou het niet beter zijn om in te zetten op een fors hogere betrouwbaarheid van de infra, met name van wissels en intensieve toepassing van het redundantieprincipe?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.