Dive under Zwolle Herfte

Werkzaamheden spoor bij Zwolle naderen voltooiing

Aannemer VolkerRail en ProRail ronden aanstaande zaterdag volgens planning de omvangrijke werkzaamheden tussen Zwolle en Herfte af. Dinsdag reden de eerste treinen tussen Zwolle en Meppel door de nieuwe dive-under, zaterdag worden de sporen tussen Zwolle en Emmen ook in gebruik genomen. Hiermee komt een einde aan het project dat in april 2019 van start ging en aan de buitendienststelling sinds 5 juli.

Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte zijn de sporen verdubbeld: van twee naar vier. Bij Herfte werd een dive-under gebouwd waar het ene spoor onder het andere door kan, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een eigen spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. verder zijn op station Zwolle de perrons bij spoor 15 en 16, verbreed om ruimte te maken voor meer reizigers.

Sinds maandag 5 juli was er een grote buitendienststelling van de sporen bij Zwolle. De treinvrije periode duurde volgens ProRail een paar dagen langer dan gepland, omdat er vanwege corona een tekort is aan bovenleidingmonteurs. Maandag ging de eerste testtrein over het nieuwe spoor, waarna de volgende dag de reguliere reizigerstreinen tussen Zwolle en Meppel konden gaan rijden.

Spoorplan Noord-Nederland

Voor het project werd 14 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 6.900 nieuwe dwarsliggers, 5 kilometer aan nieuwe betonkokers en bijna 350.000 meter aan nieuwe kabels gebruikt. Verder stortte VolkerRail 41 ton nieuwe ballast en kreeg 18 ton gebruikte ballast een nieuwe plek. Ook de treinbeveiliging werd vernieuwd, wat  veel werk met kabels en leidingen met zich meebrengt.

Met de voltooiing van het werk bij Zwolle wordt volgens ProRail een belangrijke stap gezet in Spoorplan Noord-Nederland. Dit plan bestaat uit circa twintig spoorprojecten met een totale investering van 1 miljard euro. Het loopt tot 2023 en omvat onder meer spooruitbreidingen, nieuwe stations, ongelijkvloerse kruisingen en opstelterreinen. ProRail voert dit plan uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en samen met vervoerders NS en Arriva.

Knooppunt Zwolle

Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen besloot ProRail de sporen bij Zwolle uit te breiden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Werkzaamheden spoor bij Zwolle naderen voltooiing”

Bart Koerts|20.07.21|15:45

41 ton nieuwe ballast en 18 ton gebruikte ballast? Dat zijn maar 3 vrachtwagens vol. Beperking van materiaalgebruik gaat wel heel ver zo.

A C F Sierts|20.07.21|22:49

Het capaciteitsprobleem had jaren geleden ook voor 30 a 50 miljoen opgelost kunnen worden. Door structureel fout (capaciteits)beleid van het Ministerie is dat nu ruim een *KWART MILJARD* geworden. En daar gaan we dus gewoon mee door!!!

Vele honderden miljoenen (en inmiddels zelfs de somma van bijna 2.5 miljard, zie ERTMS) wordt in Nederland lachend verbrand, puur omdat ze bij het Ministerie welgetelt *NUL* inhoudelijk kennis van zaken hebben. En daar zelfs trots op zijn! Wat een ballentent…

Wiebe Goossen|22.07.21|16:46

Hoe dan ook, het is een groot project dat nu ten einde komt en ik vermoed zo dat niet veel reizigers die vaak op en neer naar Zwolle reizen zich erg veel zorgen maken over ‘hoge kosten’. Als dit een niet zo langlopend project was geweest, is het zelfs twijfelachtig of het wel ooit van de grond zou zijn gekomen in deze zo o-zo-groene tijd!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.