Een Niet Actief Bewaakte Overweg in Beekdaelen, foto: ProRail

Opnieuw bijna-ongeluk op NABO: Trein schampt scooter in Nuth

Een NS-trein heeft donderdagmiddag rond half drie een scooter geschampt op een onbeveiligde overweg in Nuth in de gemeente Beekdaelen. Volgens ProRail wordt vermoed dat de scooterrijder daarna is doorgereden. De politie wil graag in contact komen met de bestuurder van de scooter.

Na een technische controle van de trein kon de reis worden hervat. Ook de machinist gaf aan verder te kunnen rijden. ProRail geeft aan met de gemeente Beekdaelen in gesprek te zijn “om deze laatste onbeveiligde overgang in Limburg zo snel mogelijk te sluiten”.

NABO’s snel sluiten

Regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail: “We zijn heel blij dat deze aanrijding relatief goed afloopt. Ik kan me voorstellen dat de scooterrijder, maar ook de machinist erg geschrokken is. Ongelukken als deze kunnen heel anders aflopen. Wij pleiten er als ProRail ook voor om deze NABO’s zo snel mogelijk te sluiten.”

Vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor herhaalde in reactie op het incident in Nuth op Twitter zijn oproep om alle onbewaakte overwegen op te heffen. Tot die tijd moet volgens hem de snelheid op NABO’s worden verlaagd naar 80 kilometer per uur.

Staatssecretaris Van Veldhoven stuurt kort na de zomer een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer dat ProRail de bevoegdheid geeft om eenzijdig te besluiten dat een overweg aangepakt moet worden. Nu is de spoorbeheerder vaak nog afhankelijk van gemeenten of van particulieren die eigenaar zijn van terreinen die aan de overgangen grenzen. Dit maakt dat het opheffen van overwegen heel traag verloopt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Opnieuw bijna-ongeluk op NABO: Trein schampt scooter in Nuth”

asierts|01.07.21|19:22

ProRail en Ministerie zijn zelf verantwoordelijk voor alle doden, omdat ze weigeren om evident onveilige situaties direct te beveiligen. Er moet & zal opgeheven worden. Dat streven kost veel tijd en blijft dus onnodig levens eisen.

asierts|01.07.21|19:47

Overigens (maar zeker niet terzijde) is het op het randje van bedrijfseconomisch crimineel dat het beveiligen van een overweg richting 1 miljoen Euro kost. Dat is volstekt idioot en bizar. Hoe durft men schaamteloos zulke belachelijke bedragen te eisen voor zo weinig aan techniek en werk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.