NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht

Telefoniestoring ProRail werd veroorzaakt door koppeling vaste netwerk met GSM-R

De telefoniestoring die het treinverkeer op 31 mei dit jaar in een groot deel van het land platlegde, werd veroorzaakt doordat de koppeling tussen het GSM-R-netwerk en het vaste telefonienetwerk (INTtel) van de verkeersleidingsposten niet werkte. Daarnaast liep het backup-systeem vast. Dat blijkt uit een evaluatieverslag dat de spoorbeheerder naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stuurde.

ProRail heeft naar eigen zeggen maatregelen getroffen om een dergelijke storing in de toekomst te voorkomen en  werkt daarnaast aan een definitieve oplossing. Volgens de spoorbeheerder is door dit incident ook duidelijk geworden dat noodprocedures onvoldoende zijn toegepast om de situatie onder controle te houden, en dat niet alle noodtelefoons goed bleken te functioneren. Bij goed functioneren van beide was het afschalen van de treindienst misschien niet nodig geweest. Bekijk hier de hele brief van ProRail aan het ministerie van IenW.

Noodtelefoons

ProRail zegt daarom de instructies en trainingen van het personeel voor het doorlopen van
de noodprocedures aan te scherpen. Daarnaast gaat het ervoor zorgen dat de posten altijd voldoende werkende noodtelefoons hebben en dat medewerkers regelmatig oefenen met het gebruik ervan.

Verder zat de telefoniestoring niet in het GSM-R-systeem, benadrukt ProRail, maar in de koppeling tussen het GSM-R-netwerk en het telefonienetwerk (INTtel). Deze storing is daarmee geen aanleiding om het GSM-R-systeem versneld te vervangen. Daarnaast is dit ook technisch onmogelijk, omdat opvolger FRMCS naar verwachting pas rond 2033 operationeel is.

Veilige plekken

ProRail legde op 31 mei dit jaar rond 14.30 uur het treinverkeer in Nederland stil als gevolg van een telefoniestoring. Hoewel ProRail de storing binnen een paar uur kon verhelpen, ondervonden reizigers en verladers, personen- en goederenvervoerders in het hele land hinder van de storing. Reizigerstreinen konden veilig naar het dichtstbijzijnde station worden geleid, maar het op een veilige manier in de lucht houden van de hele dienstregeling was niet mogelijk. Ook goederentreinen zijn door ProRail gecontroleerd naar veilige wachtplekken geloodst in afwachting van het verhelpen van de storing. Vanaf 16.00 uur is het treinverkeer, na het handmatige herstel en de controle van het telefoniesysteem, stapsgewijs weer opgestart.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Telefoniestoring ProRail werd veroorzaakt door koppeling vaste netwerk met GSM-R | SpoorPro.nl
NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht

Telefoniestoring ProRail werd veroorzaakt door koppeling vaste netwerk met GSM-R

De telefoniestoring die het treinverkeer op 31 mei dit jaar in een groot deel van het land platlegde, werd veroorzaakt doordat de koppeling tussen het GSM-R-netwerk en het vaste telefonienetwerk (INTtel) van de verkeersleidingsposten niet werkte. Daarnaast liep het backup-systeem vast. Dat blijkt uit een evaluatieverslag dat de spoorbeheerder naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stuurde.

ProRail heeft naar eigen zeggen maatregelen getroffen om een dergelijke storing in de toekomst te voorkomen en  werkt daarnaast aan een definitieve oplossing. Volgens de spoorbeheerder is door dit incident ook duidelijk geworden dat noodprocedures onvoldoende zijn toegepast om de situatie onder controle te houden, en dat niet alle noodtelefoons goed bleken te functioneren. Bij goed functioneren van beide was het afschalen van de treindienst misschien niet nodig geweest. Bekijk hier de hele brief van ProRail aan het ministerie van IenW.

Noodtelefoons

ProRail zegt daarom de instructies en trainingen van het personeel voor het doorlopen van
de noodprocedures aan te scherpen. Daarnaast gaat het ervoor zorgen dat de posten altijd voldoende werkende noodtelefoons hebben en dat medewerkers regelmatig oefenen met het gebruik ervan.

Verder zat de telefoniestoring niet in het GSM-R-systeem, benadrukt ProRail, maar in de koppeling tussen het GSM-R-netwerk en het telefonienetwerk (INTtel). Deze storing is daarmee geen aanleiding om het GSM-R-systeem versneld te vervangen. Daarnaast is dit ook technisch onmogelijk, omdat opvolger FRMCS naar verwachting pas rond 2033 operationeel is.

Veilige plekken

ProRail legde op 31 mei dit jaar rond 14.30 uur het treinverkeer in Nederland stil als gevolg van een telefoniestoring. Hoewel ProRail de storing binnen een paar uur kon verhelpen, ondervonden reizigers en verladers, personen- en goederenvervoerders in het hele land hinder van de storing. Reizigerstreinen konden veilig naar het dichtstbijzijnde station worden geleid, maar het op een veilige manier in de lucht houden van de hele dienstregeling was niet mogelijk. Ook goederentreinen zijn door ProRail gecontroleerd naar veilige wachtplekken geloodst in afwachting van het verhelpen van de storing. Vanaf 16.00 uur is het treinverkeer, na het handmatige herstel en de controle van het telefoniesysteem, stapsgewijs weer opgestart.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.