Lelylijn

D66 wil ‘mini-stembusakkoord’ voor Lelylijn

D66 wil met samen met andere partijen ervoor zorgen dat de nieuwe treinverbinding tussen Lelystad, Drachten en Groningen – ook wel bekend als de Lelylijn – er komt. De partij stelt een “mini-stembusakkoord” voor tijdens de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, wat betekent dat meerdere partijen tijdens de verkiezingscampagne samen optrekken voor het thema.

Omdat de voorgestelde Lelylijn een hogesnelheidslijn moet worden, zou een treinreis van Groningen naar Schiphol nog maar een uur duren in plaats van de huidige twee. Meerdere politieke partijen en ook de NS zijn voorstander van het idee, omdat Noord-Nederland zo beter bereikbaar wordt.

Nationaal Groeifonds

Het plan kost tussen de vijf en tien miljard euro. Eerder kwam het niet in aanmerking voor het Nationaal Groeifonds, waaruit grote projecten die belangrijk zijn voor het aanjagen van de economie gefinancierd kunnen worden. Voor het fonds is in totaal twintig miljard euro gereserveerd. De voorganger van de Lelylijn, de Zuiderzeelijn, werd afgeblazen omdat de verbinding niet rendabel zou zijn.

Wim van Wegen fractievoorzitter van D66 Noordoostpolder en bestuurslid van de initiatiefgroep Lelylijn vertelde vorige maand in de uitzending van SpoorProTV dat betrokken partijen de plannen gaan aanpassen en opnieuw indienen, maar meer rekenen op het regeerakkoord van het nieuwe kabinet.

Financiering

D66 hoopt dat de Lelylijn in aangepaste vorm alsnog op financiering vanuit het fonds kan regelen. “Misschien komt de Lelylijn niet als eerste uit de rekenformules van het Groeifonds, maar wij vinden het maatschappelijk belang zo groot dat de lijn er moet komen,” aldus D66-fractievoorzitter Rob Jetten.

(Bron: MvG/ANP)

Bekijk hier het video-interview met Wim van Wegen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.