Network Rail start campagne tegen spoorbrug-aanrijdingen door vrachtwagens

Network Rail onthult de nieuwste ‘vaakst aangereden brug’ met de herlancering van de ‘Lorries Can’t Limbo-campagne’ om incidenten te voorkomen. De brug waar het vaakst tegenaan gebotst wordt is de Watling Street bridge in Hinckley ten westen van Leicestershire. Spoorwegbruggen in Groot-Brittannië worden volgens de Britse spoorbeheerder gemiddeld vijf keer per dag getroffen, wat een half miljoen minuten oftewel meer dan achtduizend uur vertraging veroorzaakt voor treinreizigers.

Aangezien er met Black Friday en Kerstmis grotere voertuigen worden verwacht op de Britse wegen, heeft Network Rail bekendgemaakt welke bruggen het vaakst getroffen worden. De campagne is bedoeld om chauffeurs en vervoerders te herinneren aan hun plicht om brugaanrijdingen te voorkomen. cijfers van 2019 en 2020 laten een afname van 11 procent zien van het aantal incidenten, maar het blijft nog steeds een gevaarlijk probleem dat extra kosten veroorzaakt.

Bruggen met de meeste aanrijdingen

De meest aangereden brug in Groot-Brittannië is de Watling Street-brug op de A5 in Hinckley. De brug is in het afgelopen jaar 25 keer getroffen, wat voor onnodige vertragingen en veiligheidsrisico’s zorgde voor treinreizigers, automobilisten en omwonenden. Op nummer 2 staat de Bromford Road-brug in Dudley, West Midlands. De 24 brugincidenten veroorzaakten in totaal 72 uur vertraging voor de treinreizigers.

‘Wise Up, Size Up’

Network Rail werkt al een aantal jaren samen met brancheorganisaties om een zogeheten ‘​​Bridge Strike Prevention Group’ te leiden. De groep verbreid kennis en levert tools aan bedrijven en hun werkgevers om aanrijdingen tegen bruggen te vermijden.

“We hebben de afgelopen jaren veel werk verzet met partners in de branche om het aanrijden van bruggen aan te pakken, en hoewel het bemoedigend is om te zien dat ons werk zijn vruchten afwerpt met een afname van de cijfers, moet er nog meer worden gedaan om de onnodige vertragingen, kosten en veiligheidsrisico’s die ze met zich meebrengen te verminderen,” aldus Sir Peter Hendy CBE, voorzitter van Network Rail.

“Gedurende deze periode zullen herinneringen aan ‘Wise Up, Size Up’ verschijnen op benzinepompen bij benzinestations langs de snelweg in Groot-Brittannië, samen met posters om chauffeurs eraan te herinneren hun routes te controleren voordat ze vertrekken.”

Maatregelen

Vorige maand stuurde Richard Turfitt, senior verkeerscommissaris, een brief aan alle eigenaren van vrachtauto’s en exploitanten van openbare dienstvoertuigen (PSV) met de waarschuwing dat regelgevende maatregelen voor het verliezen van exploitatievergunningen een mogelijkheid zouden kunnen zijn.

In de brief staan ook verschillende beheersmaatregelen die operators zouden moeten volgen. Zo moeten ze risico’s beoordelen en aanmoedigen om routes van tevoren te plannen. Er moet ook worden gezorgd voor een goede opleiding voor transportmanagers, en chauffeurs moeten voldoende informatie krijgen over de voertuigen die ze besturen en toegang hebben tot conversietabellen voor hoogtes.

Bouwwerken zoals bruggen moeten hoogtemeters hebben en van elk voertuig en aanhangwagen in de vloot moet een vastgestelde rijhoogte staan in het technische dossier. De hoogte van het voertuig moet beschikbaar zijn voor iedereen die een route plant, inclusief onverwachte confrontaties of ongedocumenteerde obstakels.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Sarah Chebaro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.