ÖBB_CityJet

ÖBB investeert 17,5 miljard euro in spoormasterplan

Spoorwegmaatschappij ÖBB investeert de komende zes jaar bijna drie miljard euro per jaar in het Oostenrijkse spoorwegnet. Doel van het project is het tegengaan van klimaatverandering, het versterken van grootstedelijke regio’s en het platteland, digitalisering en het creëren van banen in deze economisch moeilijke tijden.

De investering van in totaal 17,5 miljard euro is bestemd voor het creëren van een moderne en goed presterende spoorweginfrastructuur. De infrastructuur zal naar schatting eind 2026 gereed zijn. Daarnaast is er 5 miljard euro vrijgemaakt voor extra projecten na 2026 die zich richten op routes, stations, veiligheidstechniek en verkeersregelsystemen. Een aantal plannen voor de toekomst hebben betrekking op een reguliere dienstregeling met goed zichtbare vertrektijden, kortere overstap- en reistijden, 1-2-3 tickets en verschuiving van goederenvervoer van de weg naar het spoor.

Klimaatverandering

“Het nieuwe ÖBB-kaderplan wordt het grootste spoorwegpakket dat de republiek ooit heeft gezien”, aldus minister van Klimaatbescherming Leonore Gewessler. De gebieden waarin wordt geïnvesteerd zijn de uitbreiding van de S-Bahn-treinen in en rond de steden, waardoor de regionale spoorwegen aantrekkelijker worden, een elektrificatieprogramma, extra capaciteit en economische routes voor goederenvervoer en digitalisering met verhoogde efficiëntie in aanleg en exploitatie.

Toekomstbestendige spoorlijn

Het masterplan is opgesteld om voor te sorteren op de periode na de coronacrisis. Zelfs met de grote toename van het aantal klanten in de afgelopen jaren, is er altijd ruimte voor verbetering. Naarmate meer mensen de strijd tegen klimaatverandering willen steunen, zullen meer reizigers gebruikmaken de trein. “Vooral op piekmomenten is de capaciteit op kritieke delen van de route al volledig benut, wat zowel het passagiers- als het vrachtverkeer beïnvloedt. We moeten voorbereid zijn op de tijd na de Corona-crisis ”, zegt ÖBB-ceo Andreas Matthä.

Een goed voorbeeld van het aantal treinen dat wordt gepland en hun lengte is te zien in de Vien S-Bahn-lijn. Deze trein rijdt tussen Meidling en Floridsdorf. Deze trein wordt uitgerust met satellietgestuurde technologie en de perrons worden verlengd om ruimte te bieden aan de 220 meter lange treinen. Er komt een toename tot 900 treinen per dag (vergeleken met de 700 in voorgaande jaren). Er komen ook alternatieve routes voor de lijnen in het zuiden van Oostenrijk door een uitbreiding met vier sporen van Meidling naar Mödling. Er zullen ook extra routes worden geïmplementeerd in andere hoofdsteden.

Moderne spoorweg

Een deel van de investering gaat naar de aanleg van de moderne spoorlijn van morgen. Deze spoorwegen zullen een feeder-functie hebben en milieuvriendelijke mobiliteit naar de landelijke regio’s van Oostenrijk brengen. Hierdoor ontstaan ​​goede verbindingen tussen bedrijventerreinen.

De infrastructuur voor het goederenknooppunt van Wenen Zuid zal ook plaats bieden aan meer vrachtvervoer, wat zorgt voor uitbreiding en een grote capaciteit voor de toekomst. Dit omvat ook extra geluidsisolatie voor de naburige steden waar de spoorlijn doorheen gaat.

Digitalisering speelt een belangrijke rol bij het creëren van een geavanceerde en moderne spoorweginfrastructuur. OBB stelt dat: “De hele spoorwegoperatie profiteert van digitalisering – van de wisselbesturing tot de creatie van een digital twin van ons hele netwerk”.

Masterplan

ÖBB gelooft dat het nieuwe en verbeterde masterplan ook ruimte zal creëren voor economische groei. Enkele voorbeelden van economische voordelen zijn 1 euro in de uitbreiding van de spoorlijn die 2 euro oplevert voor de economie, 15.000 banen die worden veiliggesteld door de investeringen van 1 miljard euro en de OBB zal jaarlijks ongeveer 5 miljard euro aan toegevoegde waarde en 0,6 bbp-bijdrage per jaar opleveren. .

“Met deze investeringen creëren we een win-winsituatie: we creëren regionale meerwaarde en we beschermen ons klimaat. We bieden baanzekerheid voor mensen en creëeren banen voor toekomstige generaties”, aldus federaal minister Gewessler. De toekomst van ÖBB richt zich op veel problemen waarmee deze wereld wordt geconfronteerd, door een gezonde omgeving te creëren door middel van eenvoudige mobiliteit.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Sarah Chebaro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.