NS en ProRail: NABO’s voldoen aan eisen, vervolgonderzoek nodig

ProRail gaat de komende vier weken tien onbewaakte overwegen monitoren op het soort verkeer dat er gebruik van maakt. Het onderzoek is een vervolg op de vorige week afgeronde analyse van alle Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) op door NS gebruikte baanvakken. Hieruit blijkt dat alle NABO’s voldoen aan de wettelijke eisen.

NS en ProRail besloten naar aanleiding van het ongeval op de overweg in Hooghalen, waarbij een machinist om het leven kwam, om alle NABO’s op door NS gebruikte baanvakken te analyseren. Uit dit vorige week afgeronde onderzoek blijkt dat alle NABO voldoen aan de wettelijke eisen. Zichtlijnen, passieve middelen en bevloering zijn volgens ProRail op norm. Desondanks wil NS nog vervolgonderzoek naar het gebruik van tien openbare NABO’s.

Observatoren

ProRail weet niet hoeveel zwaar verkeer gebruik maakt van deze overwegen en daar willen beide partijen een beter beeld van krijgen. In de komende vier weken laat de spoorbeheerder deze overwegen monitoren op gebruik van dit type verkeer. Observatoren gaan ter plekke vastleggen wat er over heen rijdt en loopt. Meteen geven ze gebruikers ook een waarschuwing dat zij een bijzondere overweg naderen.

Daarnaast doet NS aanvullend onderzoek naar het gebruik van zeventien niet-openbare NABO’s. Hier gaan geen observatoren naar toe om passerend verkeer te turven. Dit omdat er slechts een beperkte groep gebruik van maakt. Bij deze overwegen zijn de gebruikers bekend en worden deze ondervraagd over het gebruik van de overwegen.

Aanvullende maatregelen

Naar aanleiding van de uitkomsten wordt gekeken of er aanvullende maatregelen nodig zijn voor deze overwegen. Zo werd onlangs op de NABO Hooghalen besloten een tijdelijke snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur in te stellen voor passerende treinen. Ook bij de nu aanvullend onderzochte overwegen is tijdelijk langzamer rijden een optie bevestigt ProRail. Totdat de situatie bij de NABO’s definitief kan worden aangepakt blijven ProRail en NS in gesprek over maatregelen die mogelijk zijn bij NABO’s om de veiligheid te verbeteren. Naast een aangepaste snelheid kan dit ook het aanbrengen van signalering, het plaatsen van hekken en het inzetten van verkeersregelaars zijn.

In Nederland zijn zo’n 350 NABO’s. Bij dit type overweg is er geen afsluiting door middel van slagbomen en geen beveiliging met bellen en lichtsignalen, maar staan er wel  een Andreaskruis en waarschuwingsborden. Er vallen jaarlijks gemiddeld twee doden op NABO’s en er vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail de opdracht gegeven om de 180 publiek toegankelijke NABO op het reizigersnet zo snel mogelijk op te heffen. Hier is 64 miljoen euro voor beschikbaar. De ambitie is om in 2023 alle openbare NABO’s op het reizigersnet te hebben opgeheven of extra beveiligd.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “NS en ProRail: NABO’s voldoen aan eisen, vervolgonderzoek nodig”

Remko|29.07.20|17:53

Misschien moet de eis naar: Elke spoorweg overgang moet bewaakt zijn bijgesteld worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.