Hasselt-Station

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland

Zo had de tram van Hasselt naar Maastricht er uit moeten gaan zien. De Lijn

Binnen nu en twee jaar kan worden gestart met de aanleg van de langverwachte tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De aanbesteding van zowel infrastructuur en materieel is inmiddels in de gunningsfase aanbeland, meldt vervoerder De Lijn namens de samenwerkende partijen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland”

Arco Sierts|23.07.20|20:51

Ik blijf het echt on-be-grij-pe-lijk vinden dat er via het bestaande spoor geen ’tak’ naar station Maastricht gaat rijden. De infra ligt er en trams kunnen toch ook gekoppeld rijden? Kwestie van (bij voorkeur rijdend) splitsen bij Maastricht Fort Willemweg, en andersom combineren in Lanaken. Dat levert veel meer reiziger op, vooral in de daluren.

Maar goed, misschien dringt het zakelijke verstand ooit nog es door.

-baxspace-|27.07.20|12:31

Over zinnigheid en logica (of het gebrek eraan) verbaas je je steeds meer, Arco. Voor miljarden wordt gespendeerd aan een megatunnel in de A2 bij Maastricht, maar moet er een duurzame oplossing bedacht worden dan wordt alles uit de Belgisch/Nederlandse kast getoverd om vooral maar niet een effectieve HOV-lijn (met de nadruk op H) aan te leggen. Het wordt weer een halfbakken oplossing, ben ik bang. Zo jammer.

-baxspace-|27.07.20|12:32

Maar goed, mocht die tram er dan ooit komen, laat ze dan een mooie extra order bij CAF in Spanje plaatsen. In Antwerpen en aan de kust van Belgie is al een mooie serie in productie. Kunnen ze daar mooi op mee liften. In Luik en Luxemburg wordt ook aan nieuwe tramnetten gebouwd, misschien zijn daar nog mogelijkheden om aan te takken, want mogelijk beter koop/goedkoper. Oh ja, logica…

Marc Busio|27.07.20|15:52

Grensoverschrijdende spoorwegaangelegenheden tussen Nederland en Belgie hebben een kwalijke reputatie en dit tramproject tussen Hasselt en Maastricht zal daar geen uitzondering op gaan vormen. Het debacle rond de railterminal in het nabijgelegen Lanaken, waarvoor Prorail destijds nog het aansluitende spoorlijntje voor enkele miljoenen heeft opgeknapt, is wat dat betreft een teken aan de wand.

Arco Sierts|28.07.20|12:55

@ Marc: het kan aan mij liggen hoor, maar naar mijn indruk was die cargo-heropening deels ook een politieke truc om de kosten van het tramproject aan NL-zijde wat te drukken en deels richting het Rijk te schuiven. Best slim bedacht ;-) Lanaken-Maastricht ligt er nu keurig bij, dat is zelfs op Google Maps te zien :)

Arco Sierts|28.07.20|13:02

@ Baxspace: die A2-tunnel kan je toch moeilijk overbodig vinden.
Het echte probleem hier is IMHO het gebrek aan ontwerpvaardigheden bij de betrokken ‘deskundigen’. Belgie wilde persee naar t station, Maastricht persee naar de markt. Bedenk dan een variant waarmee beide kan, dan is iedereen blij en de vervoerwaarde maximaal!

Leg mij eens uit waarom die oplossing niet op tafel kwam. Volgens mij omdat geen enkele betrokkene deze kon bedenken. Ik zie dit soort ‘ontwerp-onkunde’ veel vaker. Triest.

Nicolas Vrijens|13.09.20|22:17

Zoals ik al zei, De mogelijkheid bestaat toch dat de tram uit hasselt (B) om en om kan rijden zoals
de een over de spoorbrug richting station en de volgende tram richting Forum (Markt)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland | SpoorPro.nl
Hasselt-Station

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland

Zo had de tram van Hasselt naar Maastricht er uit moeten gaan zien. De Lijn

Binnen nu en twee jaar kan worden gestart met de aanleg van de langverwachte tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De aanbesteding van zowel infrastructuur en materieel is inmiddels in de gunningsfase aanbeland, meldt vervoerder De Lijn namens de samenwerkende partijen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland”

Arco Sierts|23.07.20|20:51

Ik blijf het echt on-be-grij-pe-lijk vinden dat er via het bestaande spoor geen ’tak’ naar station Maastricht gaat rijden. De infra ligt er en trams kunnen toch ook gekoppeld rijden? Kwestie van (bij voorkeur rijdend) splitsen bij Maastricht Fort Willemweg, en andersom combineren in Lanaken. Dat levert veel meer reiziger op, vooral in de daluren.

Maar goed, misschien dringt het zakelijke verstand ooit nog es door.

-baxspace-|27.07.20|12:31

Over zinnigheid en logica (of het gebrek eraan) verbaas je je steeds meer, Arco. Voor miljarden wordt gespendeerd aan een megatunnel in de A2 bij Maastricht, maar moet er een duurzame oplossing bedacht worden dan wordt alles uit de Belgisch/Nederlandse kast getoverd om vooral maar niet een effectieve HOV-lijn (met de nadruk op H) aan te leggen. Het wordt weer een halfbakken oplossing, ben ik bang. Zo jammer.

-baxspace-|27.07.20|12:32

Maar goed, mocht die tram er dan ooit komen, laat ze dan een mooie extra order bij CAF in Spanje plaatsen. In Antwerpen en aan de kust van Belgie is al een mooie serie in productie. Kunnen ze daar mooi op mee liften. In Luik en Luxemburg wordt ook aan nieuwe tramnetten gebouwd, misschien zijn daar nog mogelijkheden om aan te takken, want mogelijk beter koop/goedkoper. Oh ja, logica…

Marc Busio|27.07.20|15:52

Grensoverschrijdende spoorwegaangelegenheden tussen Nederland en Belgie hebben een kwalijke reputatie en dit tramproject tussen Hasselt en Maastricht zal daar geen uitzondering op gaan vormen. Het debacle rond de railterminal in het nabijgelegen Lanaken, waarvoor Prorail destijds nog het aansluitende spoorlijntje voor enkele miljoenen heeft opgeknapt, is wat dat betreft een teken aan de wand.

Arco Sierts|28.07.20|12:55

@ Marc: het kan aan mij liggen hoor, maar naar mijn indruk was die cargo-heropening deels ook een politieke truc om de kosten van het tramproject aan NL-zijde wat te drukken en deels richting het Rijk te schuiven. Best slim bedacht ;-) Lanaken-Maastricht ligt er nu keurig bij, dat is zelfs op Google Maps te zien :)

Arco Sierts|28.07.20|13:02

@ Baxspace: die A2-tunnel kan je toch moeilijk overbodig vinden.
Het echte probleem hier is IMHO het gebrek aan ontwerpvaardigheden bij de betrokken ‘deskundigen’. Belgie wilde persee naar t station, Maastricht persee naar de markt. Bedenk dan een variant waarmee beide kan, dan is iedereen blij en de vervoerwaarde maximaal!

Leg mij eens uit waarom die oplossing niet op tafel kwam. Volgens mij omdat geen enkele betrokkene deze kon bedenken. Ik zie dit soort ‘ontwerp-onkunde’ veel vaker. Triest.

Nicolas Vrijens|13.09.20|22:17

Zoals ik al zei, De mogelijkheid bestaat toch dat de tram uit hasselt (B) om en om kan rijden zoals
de een over de spoorbrug richting station en de volgende tram richting Forum (Markt)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.