Hasselt-Station

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland

Binnen nu en twee jaar kan worden gestart met de aanleg van de langverwachte tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De aanbesteding van zowel infrastructuur en materieel is inmiddels in de gunningsfase aanbeland, meldt vervoerder De Lijn namens de samenwerkende partijen.

De geselecteerde kandidaten voor infra en materieel kregen deze week de Biedingsleidraad inclusief de onderliggende stukken toegestuurd. De gunningsfase is een belangrijke fase in de aanbestedingsprocedure en bedoeld om tot de economisch meest voordelige inschrijving te komen. Prijs én kwaliteit spelen hierbij een belangrijke rol. Voor deze gunningsfase worden de consortia uitgenodigd die eerder via een procedure zijn geselecteerd.

Drie jaar bouwen

Tijdens deze gunningsfase zal ook het definitieve tracé door het centrum van Hasselt – waarnaar nog onderzoek loopt – worden ingebracht. De gunningsfase heeft volgens De Lijn een looptijd van ongeveer 18 tot 20 maanden. Een eerste offerte wordt verwacht rond de jaarwisseling. In 2021 zullen onderhandelingen plaatsvinden. Vervolgens kan bekend worden gemaakt welke consortia de traminfrastructuur en het trammaterieel mogen bouwen. De doorlooptijden van de bouw zijn nog onderwerp van gesprek met de consortia, maar verwacht wordt dat de bouwfase ongeveer drie jaar zal duren.

Bezwaren

De tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt is al decennialang onderwerp van discussie. In de oorspronkelijke plannen zou de tram doorrijden tot het station van Maastricht, maar een van de bruggen over de Maas bleek niet sterk genoeg om een tram te dragen. De alternatieve route die vanuit Maastricht werd voorgesteld stuitte op bezwaar van de Belgische deelnemers. Nadat er een akkoord werd bereikt tekende bewoners en ondernemers in Maastricht bezwaar aan tegen het traject. Na het verwerpen van deze bezwaren door de Raad van State vorig jaar, kon worden gestart met de aanbesteding. Destijds werd 2024 genoemd als de datum dat de tram daadwerkelijk kan gaan rijden.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland”

Arco Sierts|23.07.20|20:51

Ik blijf het echt on-be-grij-pe-lijk vinden dat er via het bestaande spoor geen ‘tak’ naar station Maastricht gaat rijden. De infra ligt er en trams kunnen toch ook gekoppeld rijden? Kwestie van (bij voorkeur rijdend) splitsen bij Maastricht Fort Willemweg, en andersom combineren in Lanaken. Dat levert veel meer reiziger op, vooral in de daluren.

Maar goed, misschien dringt het zakelijke verstand ooit nog es door.

-baxspace-|27.07.20|12:31

Over zinnigheid en logica (of het gebrek eraan) verbaas je je steeds meer, Arco. Voor miljarden wordt gespendeerd aan een megatunnel in de A2 bij Maastricht, maar moet er een duurzame oplossing bedacht worden dan wordt alles uit de Belgisch/Nederlandse kast getoverd om vooral maar niet een effectieve HOV-lijn (met de nadruk op H) aan te leggen. Het wordt weer een halfbakken oplossing, ben ik bang. Zo jammer.

-baxspace-|27.07.20|12:32

Maar goed, mocht die tram er dan ooit komen, laat ze dan een mooie extra order bij CAF in Spanje plaatsen. In Antwerpen en aan de kust van Belgie is al een mooie serie in productie. Kunnen ze daar mooi op mee liften. In Luik en Luxemburg wordt ook aan nieuwe tramnetten gebouwd, misschien zijn daar nog mogelijkheden om aan te takken, want mogelijk beter koop/goedkoper. Oh ja, logica…

Marc Busio|27.07.20|15:52

Grensoverschrijdende spoorwegaangelegenheden tussen Nederland en Belgie hebben een kwalijke reputatie en dit tramproject tussen Hasselt en Maastricht zal daar geen uitzondering op gaan vormen. Het debacle rond de railterminal in het nabijgelegen Lanaken, waarvoor Prorail destijds nog het aansluitende spoorlijntje voor enkele miljoenen heeft opgeknapt, is wat dat betreft een teken aan de wand.

Arco Sierts|28.07.20|12:55

@ Marc: het kan aan mij liggen hoor, maar naar mijn indruk was die cargo-heropening deels ook een politieke truc om de kosten van het tramproject aan NL-zijde wat te drukken en deels richting het Rijk te schuiven. Best slim bedacht ;-) Lanaken-Maastricht ligt er nu keurig bij, dat is zelfs op Google Maps te zien :)

Arco Sierts|28.07.20|13:02

@ Baxspace: die A2-tunnel kan je toch moeilijk overbodig vinden.
Het echte probleem hier is IMHO het gebrek aan ontwerpvaardigheden bij de betrokken ‘deskundigen’. Belgie wilde persee naar t station, Maastricht persee naar de markt. Bedenk dan een variant waarmee beide kan, dan is iedereen blij en de vervoerwaarde maximaal!

Leg mij eens uit waarom die oplossing niet op tafel kwam. Volgens mij omdat geen enkele betrokkene deze kon bedenken. Ik zie dit soort ‘ontwerp-onkunde’ veel vaker. Triest.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.