Een reiziger met een mondkapje, foto: NS

Proef aanmeldservice voor reizigers NS krijgt vervolg

NS gaat door met het testen van een aanmeldservice. De afgelopen vijf weken onderzocht de spoorvervoerder of zo’n service kan helpen om reizigers voor vertrek inzicht te geven in welke trein druk is en welke niet. Op deze manier kan drukte in de trein vermeden kunnen worden.

Door beter te spreiden en pieken te voorkomen, kunnen volgens NS ‘meer reizigers op een verantwoorde manier gebruikmaken van de trein’. Ongeveer vijfduizend reizigers werkten mee aan de proef waarbij zij in totaal 150.000 treinreizen maakten, die vooraf werden aangemeld. De resultaten van deze eerste test die zich richtte op gebruiksgemak en verfijning van de techniek zijn volgens de vervoerder overwegend positief.

Vervolgonderzoek

NS gaat in het vervolgonderzoek bekijken of fietsen in de trein weer kunnen worden toegestaan, mits deze vooraf worden aangemeld. Ook wil NS kijken of de aanmeldservice kan bijdragen aan het verruimen van de reis- en collegetijden van studenten. Over deze en andere mogelijke toepassingen gaat NS in gesprek met reizigersorganisaties, overheid en andere vervoerders.

Uit het eerste deel van de proef blijkt dat gebruikers zijn overwegend positief over het gebruiksgemak van de eerste versie van de aanmeldservice. 60 procent van de testers vindt de service makkelijk in gebruik, tegen 23 procent die het daarmee oneens is. 60 procent van de testers noemt het waarschijnlijk dat ze de service aan zouden raden aan anderen. Bijna de helft (47 procent) van de deelnemers geeft bovendien aan bereid te zijn om op een ander tijdstip te reizen, wanneer dat een rustiger trein oplevert.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Proef aanmeldservice voor reizigers NS krijgt vervolg”

Jan Adriaanse|18.06.20|19:43

Ik was deelnemer aan de proef. Ik heb bij een reservering nooit de melding gekregen of de gereserveerde trein druk of juist rustig zou zijn … Je ontving uitsluitend een mailbericht met de reserveringsbevestiging.

Jan Adriaanse|18.06.20|19:46

Ik was deelnemer aan de proef. Reserveren was geen sinecure. Wel werden er in de loop van de tijd wat verbeteringen doorgevoerd. Toch bleef het een moeizaam proces.

Ik kreeg nooit de melding of ik een drukke of juist rustige trein wilde reserveren. Ook de reserveringsbevestiging bevatte die info niet. Ik vraag me daarom af waaraan u de betreffende uitspraak hierover aan ontleent.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.