Vernieuwing SUNIJ-lijn

Vernieuwing SUNIJ-tramlijn Utrecht van start

De SUNIJ sneltramlijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJselstein gaat deze zomer volledig op de schop. Na de voorbereidingen in Nieuwegein begin april, was afgelopen week de trambaan in IJsselstein aan de beurt.

Aannemer BAM Infra Rail is in IJsselstein begonnen met vernieuwing van de trambaan. Daarnaast werden de funderingen voor nieuwe bovenleidingmasten geplaatst. Bij de bouwdepots was het afgelopen week een komen en gaan van transport. Hier werd nieuw spoor met hijskranen vanaf diepladers overgezet op een speciaal railvoertuig. De nieuwe spoorstaven konden zo snel over het spoor naar de plek van bestemming worden vervoerd. Tussen de tramhaltes Achterveld en het eindpunt van de lijn in IJsselstein-Zuid werd deze machine ingezet om de nieuwe spoorstaven in de trambaan te plaatsen.

Tramhaltes vernieuwen

Net als in Nieuwegein-Zuid, waar begin april een start werd gemaakt met voorbereidende werkzaamheden aan de trambaan, is ook dit werk in IJsselstein de voorbode van een grootschalige vernieuwing van de gehele regionale tramlijn de komende zomer. Daarbij worden alle 23 tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein verlengd en verlaagd, zodat deze aansluiten op de nieuwe CAF-trams die momenteel worden gebouwd in Spanje. In mei is meer bekend over de planning van het vervolg van deze werkzaamheden aan de tramlijn.

Met de vernieuwing van de SUNIJ-lijn is inclusief de nieuwe trams een investering van 150 miljoen euro gemoeid. Naast het vervangen van spoor en materieel, krijgt de lijn ook een aansluiting op de nieuwe Uithoflijn.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.