Spoorbrug Rijswijk

ProRail en Strukton hijsen Rijswijkse spoorbrug op zijn plaats

In Rijswijk werden afgelopen weekend, 18 en 19 april twee brugdelen van ieder ongeveer 87 ton op hun plek gehesen boven de Kerstanjewetering. Een eerste stap naar een verbrede en verhoogde spoorbrug die geschikt is voor vier in plaats van twee sporen.

De spoorbrug is onderdeel van het PHS Rijswijk – Rotterdam. Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer waarmee ProRail het spoor geschikt wil maken om meer treinen te kunnen laten rijden. De spoorbrug wordt breder en komt hoger te liggen zodat de doorvaarthoogte voor recreatievaart 1,80 meter wordt. Wanneer de brug precies in gebruik genomen wordt is nog niet bekend. Het hele project PHS Rijswijk – Rotterdam is naar verwachting eind 2024 afgerond.

Toetsmoment

Jaap Dorrepaal, uitvoeringsbegeleider bij ProRail, volgde het werk op de voet. “De grote kraan was al op vrijdagavond opgebouwd, want in de nacht is eerst het landhoofd aan de kant van DSM op zijn plek gehesen.” De landhoofden vormen de ondersteuning van de brug, een essentieel onderdeel van de gehele constructie. Het is daarom belangrijk dat dit goed en beheerst gebeurt. “Voor mij persoonlijk was het een belangrijk toetsmoment.”

Om 10.30 uur zaterdagochtend lag het eerste brugdeel op zijn plek. De rest van de dag was nodig voor het stellen en finetunen van de ligging van de brug en het inhijsen van een loopbrug naast de brug. De hijskraan werd vervolgens aan de andere kant van de spoorbaan opgebouwd om op zondag hetzelfde werk te herhalen voor het tweede brugdeel.

PHS Rijswijk – Rotterdam

Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam past ProRail het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Tussen de stations Rijswijk en Delft Campus wordt het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen. Tussen Delft Campus en Rotterdam is dat volgens ProRail niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de infra is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra sporen aan te leggen.

In Rijswijk komt er een nieuwe spooronderdoorgang en wordt de bestaande overweg weggehaald. De nieuwe spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft werd afgelopen weekend geplaatst. Verder worden op station Schiedam twee extra sporen geschikt gemaakt voor de frequentieverhoging. Deze sporen zijn komen te vervallen met de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door ze opnieuw in gebruik te nemen kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen, en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand. Op Rotterdam Centraal past ProRail sporen en perrons aan zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Sporen 7 en 8 worden geschikt gemaakt voor het keren van intercity’s.

Financiering

Het project valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en wordt gefinancierd door het ministerie, met bijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rijswijk en Delft.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.