Tram en bus HTM, bron: HTM

HTM start aanbesteding dataverzameling spoorslijtage

Om een volledig en actueel beeld te krijgen van de spoorslijtage van zijn trams en metro’s wil de Haagse stadsvervoerder HTM in zee met een marktpartij die data uit het spoor kan halen en analyseren om Conditie Gestuurd Onderhoud mogelijk te maken.

HTM wil de assets in zijn hele verzorgingsgebied adequaat en proactief managen. Afwijkingen van norm- en bodemwaarden moeten daarvoor direct en op een eenvoudige manier gerapporteerd worden. Verzamelde data moet op een betrouwbare, veilige en adequate wijze beheerd worden om trendanalyses mogelijk te maken en de veiligheid van de assets aan te kunnen tonen. Bedrijven die deze diensten kunnen bieden, hebben tot en met 6 mei de tijd om zich in te schrijven voor de aanbesteding van deze opdracht.

Automatisch Rem Ingreep-deelsysteem

Daarnaast zoekt HTM een partij die een Automatisch Rem Ingreep (ARI)-deelsysteem kan leveren voor de trams en metro. Inschrijven hiervoor kan tot en met 27 april. Een belangrijke wegingsfactor bij het selecteren van een aanbieder is de manier waarop het systeem kan worden ingeregeld, meldt HTM in de aanbestedingsdocumenten. Vooral wanneer het ARI-systeem wel en niet moet ingrijpen.

“Altijd ingrijpen wanneer het nodig is en nooit wanneer het onnodig is.” De parameters waarmee het begrip ‘nodig’ wordt gedefinieerd dienen door HTM binnen bepaalde grenzen vrij ingesteld te kunnen worden. Ook na de uitrol van het ARI-systeem moet het mogelijk zijn om de parameters op een eenvoudige manier te wijzigen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.