Glasgow_Central_Station

Prorail-medewerkers zoeken trein om naar VN-klimaattop in Glasgow te gaan

Om deelnemers aan de komende VN klimaatconferentie in het Schotse Glasgow zo duurzaam mogelijk te kunnen laten reizen zijn ProRail-medewerkers Eva Dijkema en Thomas Mohring op zoek naar een trein. Het tweetal deed afgelopen week tijdens een UIC-bijeenkomst in Brussel een oproep aan spoorbedrijven om mee te werken aan een rechtstreekse spoorverbinding tussen Brussel en Glasgow. 

Dijkema is beleidsadviseur Innovatie bij ProRail en was een van de bemanningsleden van het zeilschip dat afgelopen jaar met een groep jongeren vanuit Amsterdam naar de VN klimaattop COP25 in Chili zeilde. Halverwege kwam destijds het nieuws dat de top naar Madrid verplaatst was. Collega Thomas Mohring, beleidsadviseur Milieu & Duurzaamheid bij ProRail, was vervolgens betrokken bij het plan B waarbij een nieuwe groep met de trein naar Madrid ging. “We hebben Sail to the Cop toen omgedoopt tot Rail to the Cop. Dezelfde aanpak willen we dit jaar doorzetten om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk bezoekers de trein pakken in plaats van het vliegtuig”, aldus Dijkema.

Varende denktank

De ProRail-medewerkers deden verslag van hun reizen en de doelen die ze er mee wilden verwezenlijken tijdens de ‘Low-carbon Mobility’ conferentie van brancheorganisatie UIC in Brussel. “Het idee was een varende denktank waarbij young professionals uit allerlei landen en sectoren oplossingen bedenken voor de klimaatproblemen. De uitkomsten wilden we vervolgens presenteren op de top in Chili”, vertelde Dijkema.

Helaas voor de bemanning liep alles anders toen halverwege het nieuws kwam dat de bijeenkomst verplaatst was naar Madrid. Deze Spaanse stad per schip op tijd bereiken was onmogelijk en daarom werd een nieuwe groep jongeren verzameld die de boodschap van de zeilers zou overbrengen in Madrid. Ook zij reisden in groepsverband vanuit Amsterdam, maar met de trein waren ze in vijftien uur op de conferentie. “Het voordeel van deze ontwikkeling was dat er meer mensen betrokken raakten bij het initiatief. In die zin is de verplaatsing van de klimaattop en de afgebroken zeilreis dus niet helemaal verkeerd uitgepakt”, aldus Mohring.

Testcase

Voor de COP klimaattop die in november plaatsvind, begint de tijd inmiddels te dringen. Een rechtstreekse treinverbinding tussen Brussel en Glasgow is er niet. Sterker nog het vraagt een hoop creativiteit en overstapppen om er per trein te komen vanuit de Europese hoofdstad. Volgens Dijkema is het idee om een treinverbinding tot stand te brengen tijdens de klimaattop, maar dan enkel een treinverbinding. “Het is een soort testcase of het kan, want waarom zou die verbinding er niet voor altijd kunnen zijn. We willen partijen bij elkaar krijgen om het mogelijk te maken. Maar een tweede doel is om beleidsmakers en andere deelnemers aan de top zo veel mogelijk in groepsverband te laten reizen naar Glasgow. Dan begint de conferentie eigenlijk al in de trein en is er meer tijd om aan oplossingen te werken.”

“Het zou ook mooi zijn als iedereen zo veel mogelijk met de trein naar Brussel komt en niet alleen het laatste stuk van de reis op een duurzame manier aflegt”, vindt Mohring. “We willen zo veel mogelijk mensen uit het vliegtuig krijgen. Wellicht duurt de reis langer, van Amsterdam naar Madrid waren we ook vijftien uur onderweg. Maar ik denk dat we anders moeten kijken naar reistijd. Dat we het niet zien als verloren tijd, maar een moment waarop je lekker kunt werken of ontspannen.” Mohring en Dijkema zien daarom vooral veel mogelijkheden voor de nachttrein. Je bespaart er een hotelovernachting mee en bent ’s ochtends uitgerust op je plaats van bestemming.

Eisenpakkket

De deelnemers aan Sail- en Rail to the COP formuleerden tijdens hun reis een aantal eisen die ze voorlegden tijdens de conferentie. De belangrijkste zijn het instellen van een limiet voor vliegreizen. Op alle bestemmingen die binnen 6,5 uur te bereizen zijn met de trein mag niet meer worden gevlogen. Verder stelt de groep voor dat er een Europese alliantie wordt opgericht voor lange afstands- en nachttreinen. Op die manier kunnen corridors worden benaderd als internationaal grondgebied en daarmee de verbindingen tussen (nacht) bussen en treinen verbeterd. EU-beleid voor vrij dataverkeer tussen vervoerders en andere belanghebbenden moet multimodale pan-Europese booking systemen mogelijk maken. Het volledige eisenpakket is te vinden op de website van Sail to the Cop.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “Prorail-medewerkers zoeken trein om naar VN-klimaattop in Glasgow te gaan”

Gijs Jager|17.02.20|15:15

Verbaasd over de tekst dat het een hoop creativiteit vraagd om naar glasgow te komen vanaf de europesche hoofstad….
1x overstappen vind ik op de afstand best wel mee vallen.
Brussel – London Pancras en dan 15 min lopen naar EUSTON, vandaar Euston – Glasgow 4 1/2 uur reis tijd.(elk uur)
Er zijn kortere afstanden waar je meer moet overstappen.

Gijs Jager|17.02.20|15:24

Verbaasd over de tekst dat het nog al wat creatieviteit vraagt om naar glagow te komen vanaf de europesche hoofdstad.
Men gaat van Brussel, nu zelfs van af Amsterdam naar london Pancras, 15 min lopen naar London EUSTON , vandaar elk uur in 4 1/2 uur reistijd naar Glasgow..
Er zijn kortere afstanden in europa waar je meer moet overstappen.
Misschien kan eurostar wel een trein inleggen door naar GLASGOW.!!!!

Nico Meininger|17.02.20|16:11

Misschien eerst denken waar je gaat vergaderen. Dus niet een stad uitkiezen die goed per vliegtuig bereikbaar is.

John rdam|17.02.20|18:16

In de eerste generatie EuroStar treinstellen (geschikt voor het kleinere Britse omgrenzingsprofiel) was ook een aantal stellen opgenomen voor doorgaande diensten van het continent naar bestemmingen voorbij Londen v.v. Dat is er niet meer van gekomen, onder andere door de ingewikkelde opsplitsing van het Britse spoorwegnet maar ook door de strenge veiligheidscontroles. Maar er zijn nog wel van die treinstellen. Dus als EuroStar wil meewerken om een statement te maken ihkv deze conferentie…..

Wiebe Goossen|17.02.20|18:48

Dat de treinreis naar Glasgow niet echt gemakkelijk zal zijn voor de dames en heren is beroerd, maar nou eenmaal niet te vermijden; duizenden gewone reizigers kampen ook met dat probleem. En als die ‘klimaatconferentie’ dan zó nodig is, waarom die dan houden in zo’n moeilijk te bereiken uithoek???

Hans Beukers|18.02.20|09:38

Een blik op Bahn.de leert mij dat de snelste reis van Amsterdam naar Glasgow 9 uur en 3 kwartier (9:44) duurt, met één overstap.

Neem in Amsterdam de bus naar IJmuiden nemen dan de boot naar Newcastle en de trein naar Glasgow. 2 overstappen.
Vergaderen op een boot gaat beter dan in een trein.
Deze informatie heb ik sneller gevonden dan dat het tikken van deze tekst mij heeft gekost.

Kortom, ik snap de gesuggereerde complexiteit niet van het organiseren van een reisje naar Glasgow.

Evert Bouws|20.02.20|12:26

Probeer eens https://www.bahn.de/p/view/index.shtml . werkt ook voor Nederlandse stations. Binnenkort kun je al in Nederland inchecken voor de Eurostar. je hebt alleen nog de wandeling in Londen van St.Pancras naar Euston, ca. 10 minuten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.