Willlemsspoortunnel noodreparatie feb 2020

Spoor Willemsspoortunnel vermoedelijk aangetast door urine

De dwarsliggers en spoorklemmen in de Rotterdamse Willemsspoortunnel hebben flink te lijden onder het toiletgebruik van treinreizigers. Die voorlopige conclusie trekt ProRail naar aanleiding van het spoedherstel dat afgelopen weekend nodig was in de tunnel. Sinds maandagmiddag 14.00 uur rijdt het treinverkeer weer zoals normaal.

Aannemer VolkerRail en ProRail rondden afgelopen maandag de spoedreparatie aan de Willemsspoortunnel af.  Tijdens een inspectie op 28 januari constateerde ProRail dat één van de vier sporen in de twee buizen van de spoortunnel te slecht was om verantwoord overheen te kunnen blijven rijden. Daarop is het spoor buiten dienst genomen en is een herstelplan gemaakt. Sinds twee weken reed het treinverkeer over de overgebleven drie sporen.

Vervanging gepland

Een groot deel van de houten dwarsliggers van het betreffende spoor in de ruim twee kilometer lange tunnelbuis was doorgezakt. Daarnaast bleken veel van de klemmen, die het spoor op de dwarsliggers bevestigen, te ver aangetast te zijn door roest om te blijven zitten. Het spoor in de tunnel staat al sinds 2017 op de nominatie om te worden vervangen. Om onbekende reden was dit nog niet gebeurd. De vervanging stond wel gepland voor dit najaar, maar een deel van dat werk is nu in de afgelopen dagen all uitgevoerd. De rest volgt later dit jaar.

Herstelwerk in de tunnel was volgens ProRail moeilijk door de krappe ruimte en de strenge veiligheidsvoorwaarden om er te mogen werken. Eerder herstel was niet mogelijk. Ook omdat de benodigde mensen en apparatuur nog niet voorhanden waren. Hoe het kon dat dit spoor zo plotseling zo slecht was dat het buiten gebruik moest worden, onderzoekt ProRail nog. Maar het vermoeden bestaat dat de dwarsliggers en klemmen sneller dan normaal worden aangetast door lozingen uit treintoiletten.

In de tunnel is er geen regen die het spoor schoonspoelt en daarnaast blijft het in de tunnel langer nat onder de dwarsliggers terwijl de tocht in de tunnel de bovenkant wel droogblaast. “De dwarsliggers trekken daardoor ook krom waardoor je spoorvernauwingen krijgt”, legt Tracémanager Bart Leistra uit. “Nu betekende dit vooral dat je trillingen en extra bewegingen voelt in de trein, maar op den duur kunnen onveilige situaties ontstaan.”

Storm

Bij de spoedreparatie afgelopen zondag is een deel van de spoorstaven, dwarsliggers en klemmen vervangen. Voor de doorgezakte houten dwarslliggers kwamen betonnen exemplaren in de plaats. Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden op maandagochtend voor aanvang van de dienstregeling maandagochtend zijn afgerond. De storm Ciara gooide echter roet in het eten. Gespecialiseerde lassers die met een busje met aanhanger uit het oosten van het land moesten komen, konden zondagavond niet veilig naar Rotterdam afreizen. Als gevolg daarvan liep het werk uit tot twee uur maandagmiddag.

Lees ook: Storm Ciara bezorgt ProRail en spooraannemers nachtwerk

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Spoor Willemsspoortunnel vermoedelijk aangetast door urine”

Roel Bartlema|13.02.20|12:45

Verder moeten de betreffende toiletsystemen snel worden gemoderniseerd. Open lozingen zijn absoluut niet meer van deze tijd!

John rdam|13.02.20|14:01

Uiterst merkwaardig dat die tunnel al sinds 1993 in gebruik is, met spoor op houten dwarsliggers, en dat dan nu ineens dit probleem aan het licht komt.
Let ook eens op de informatie in de tekst die helaas niet in de kop van het stuk naar voren komt:”Het spoor in de tunnel staat al sinds 2017 op de nominatie om te worden vervangen. Om onbekende reden was dit nog niet gebeurd.” Dus mogelijk komt het PoRail erg goed uit om te proberen de oorzaak buiten de eigen organisatie te leggen?

John rdam|13.02.20|14:21

V.w.b. de treintoiletten: Door de modernisering of afvoer van ouder materieel en de aanschaf van nieuwe treinen loost inmiddels al zo’n 90% van de NS-treintoiletten niet meer op het spoor. Als SGMm3 binnenkort buiten dienst gaat (vervanging door SNG) en de modernisering van VIRM is afgerond blijven er nog 87 trein-WC’s over (ICMm3) die geen bioreactor of opvangbak hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.