Vierpaardjes Venlo

‘Bijdragen rijk aan extra kosten spoorwegovergang Vierpaardjes logisch’

Het is een goede ontwikkeling dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht krijgt om in gesprek te gaan over het bijdragen in hogere kosten voor de aanpak van de belangrijke spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo. Dat vindt  Evofenedex.

De belangenvereniging schrijft in een persbericht dat “vertraging ongewenst” is en is van mening dat “gezien het lokale, regionale en internationale belang van de spoorwegovergang” het logisch is dat het Rijk ook meebetaalt aan de extra kosten.

De aanleg van een ondertunneling bij de spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo dreigde vertraging op te lopen vanwege discussie over extra kosten. Door een nieuwe wet over externe veiligheid, vallen de kosten mogelijk vijf miljoen euro hoger uit dan eerder geraamd. Zo zouden er onder meer zes extra woningen moeten worden aangekocht om voldoende ruimte te maken voor de tunnel en de veiligheid van omwonenden.

Extra geld

De regio vroeg eerder dit jaar al om 2,5 tot 3 miljoen euro extra van het Rijk. Maar de minister liet in november weten niet meer te willen bijdragen dan de reeds toegezegde 16,5 miljoen euro. Het totaalproject is met de extra kosten geraamd op zo’n 50 miljoen euro waarvan de gemeente 15 miljoen euro en provincie 13,5 miljoen euro bijdragen.

Door de motie van CDA-kamerlid Moustafa Amhaouch moet de minister alsnog in gesprek over het meedelen in de extra kosten en de Kamer hierover tijdens het volgende Algemeen Overleg Spoor in februari 2020 informeren. Amhaouch is van mening dat de als gevaarlijk aangemerkte overweg zowel het nationale treinverkeer (Roermond-Nijmegen) alsook het internationale intercityverkeer (Venlo-Düsseldorf/Duisburg) kan hinderen en onderdeel
uitmaakt van de goederencorridor.

In de komende twee jaar wordt een definitief plan voor de ondertunneling uitgewerkt. Daarna volgt een aanbestedingsprocedure. In 2022 wordt het werk gegund en in 2025 moet de tunnel klaar zijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Bijdragen rijk aan extra kosten spoorwegovergang Vierpaardjes logisch’”

Pat Rick|02.01.20|15:05

Het is typerend dat projecten in het oosten van het land zelfs na goedkeuring jarenlange vertraging krijgen (maaslijn, N18 twenteroute), terwijl de A24 en verlenging A16 met spoed worden gebouwd

Ook aanpassing A73 tussen Zaarderheiken/Tiglia is vertraagd doordat prioriteit RWS naar de verbreding van de Utrehtse ring ging (terwijl deze nu is vertraagd door stikstof). De extra rijstrook van de A6 naar Lelystad-airport is snel ingepland, terwijl men jarenlang vraagt voor verbreding A67 en A2-zuid

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.