Station Zwolle stadshagen, bron: ProRail

Station Zwolle Stadshagen in december definitief open

Tegelijk met het ingaan van de nieuwe landelijke treindienstregeling, op zondag 15 december, wordt ook station Zwolle Stadhagen in gebruik genomen. Het nieuwe station aan de Kamperlijn had in 2017 al open moeten gaan, maar de bodem onder het spoor bleek te slap om treinen op de beoogde snelheid te laten rijden.

Uit de proefritten in juni blijkt dat een veilige en betrouwbare dienstregeling met een snelheid van 100 km per uur mogelijk is. Alle overstappen in Zwolle, behalve die in de richting van Lelystad en Den Haag, blijven behouden. De provincie Overijssel heeft daarom, na overleg met Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen, besloten om het station nu definitief in de dienstregeling op te nemen.

Na de constatering, in december 2017, dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 kilometer per uur, bleek een stop op station Zwolle Stadshagen niet haalbaar. In de eerste helft van 2018 zijn door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro.

Korter halteren

Om toch een betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden met een stop op Stadshagen bij een snelheid van 100 kilometer per uur  rijtijd, is er onder meer gekozen voor korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast heeft ProRail infrastructurele maatregelen genomen. Zo zijn onder meer de seinen, borden en beveiliging naar de structurele snelheid van 100 kilometer per uur tussen Stadshagen en Kampen aangepast en zijn de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden verstevigd. Daarnaast wordt voor 15 december de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is voor half december afgerond. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen.

Tijdens de proefritten in juni is onderzocht welke maatregelen zijn om toch volgens de dienstregeling te rijden. Hieruit bleek onder meer dat de vertrekprocedure moet worden aangepast. Momenteel start de machinist de vertrekprocedure op elke hele minuut van de aangegeven vertrektijd, waarna de deuren van de trein sluiten en de trein vertrekt. Door de vertrekprocedure een paar seconden eerder te starten, kunnen de treinen ook daadwerkelijk op elke hele minuut vertrekken.

Automatiseren

Daarnaast gaat de keertijd in Zwolle van zeven naar vier minuten. In Kampen gaat de keertijd van drie naar vier minuten. Dit geeft de machinist voldoende tijd om de trein weer gereed te maken voor vertrek. Om ervoor te zorgen dat de machinisten zich kunnen focussen op het rijden van de trein, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd. De camera’s aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, de machinisten de cabine niet meer hoeven te verlaten om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet. Keolis voert daarnaast ook nog andere maatregelen door, waaronder de mogelijkheid ontstaat om naast perron 12 ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen te vertrekken.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Station Zwolle Stadshagen in december definitief open”

Arco Sierts|03.10.19|15:20

Kortom: ProRail levert ten tweede male NIET wat overeengekomen is. Er zijn geen wezenlijke versnellingen gerealiseerd, dus gaat de stop ten koste van de al heel erg krappe overstap. De regio slikt het nu toch maar – bang gemaakt met torenhoge kosten. Toch zijn er wel degelijk meerdere mogelijkheden die wel verbetering opleveren. Maar daar heeft ProRail geen zin in. Het probleem naar de reiziger afschuiven is immers voor ProRail altijd het goedkoopste.
En iedereen staat erbij en kijkt er naar…

John rdam|03.10.19|18:38

Bij NS noemden we dit vroeger een Märklin-oplossing. Niks te maken met reizigers maar gewoon lekker treintje spelen.
De klant kan nu geen aanspraak maken op geld terug bij vertraging, want volgens de dienstregeling is er geen sprake van een aansluiting. Onbekwaamheid en mismanagement van de spoorsector die gewoon zou moeten leveren wat aan de klanten beloofd is, maar dat voor de zoveelste keer niet doet. Dat krijg je als je deskundigheid laat verdwijnen en denkt dat het wel zonder kan.

Wiebe Goossen|07.10.19|12:34

Märklin-oplossing of niet: de bodem is nou eenmaal te slap, daar is (voor twee centen) niks aan te doen. Misschien is een trammetje of een ‘buurtspoorweg’ een idee?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.