Fieldlab Rail biedt veilige testomgeving voor spoorinnovaties

Een veilige omgeving waar spoorprofessionals en studenten in de praktijk innovaties kunnen testen. Dat is het Fieldlab Rail dat onlangs door Dual Inventive bij het kantoor in Oisterwijk is geopend. Het technologiebedrijf werkt in het testlab samen met partners, hogescholen en andere bedrijven die concepten in een proefomgeving willen testen.

“Het Fieldlab Rail is de perfecte omgeving om tot een proof of concept te komen. Als het proof of concept er is, dan kan een pilot in het echte veld volgen”, licht directeur Lex van der Poel van Dual Inventive toe.

Het technologiebedrijf opende het Fieldlab Rail om zijn eigen producten te testen, maar ook om innovaties van anderen een podium te bieden. “We willen partijen en scholen met innovatieve ideeën een omgeving bieden waar ze zo binnen kunnen lopen, zonder dat ze aan allerlei voorwaarden hoeven te voldoen.” Daarnaast wordt er een keer per kwartaal een spreker uitgenodigd om tijdens een Dual Inventive Technology Talks-bijeenkomst (DITT) in het lab kennis te delen op het gebied van innovatie.

Spoorsystemen

Het Fieldlab Rail is uitgerust diverse spoorsystemen, zoals bovenleiding, hoge en lage seinen, relaisbeveiliging en een treinbeveiligingssysteem. In samenwerking met Vodafone, Ericsson en Deutsche Telekom zijn de laatste communicatie technologieën aanwezig. Het spoor heeft daarnaast vier secties met spoorstroomlopen, waar bijvoorbeeld kortsluitlansen kunnen worden getest. “Je kunt met behulp van de testopstelling bijvoorbeeld kijken of een systeem in het spoor past, of dat het last van de ballast heeft, de gekozen connectiviteit okee is en hoe de seinen erop reageren.”

De werking van een bepaalde innovatie kan vervolgens in een control room worden uitgelezen. “Dit is een kleine hightech ruimte, waarin alles wat er in het lab gebeurt via de cloud kan worden uitgelezen en vervolgens geanalyseerd.”

Dual Inventive startte onlangs al een samenwerking met Fontys Hogeschool ICT, waarbij het bedrijf studenten de mogelijkheid biedt om opdrachten uit te voeren in het het Fieldlab Rail.

“Wij zien het als taak dat de voorwaarden er liggen om te innoveren. Ze kunnen bij ons bijvoorbeeld een simkaart pakken die gelijk aangesloten is op het netwerk, zodat het niet nodig is om gelijk een grote investering te doen om een platform in gebruik te nemen”, zegt Van der Poel. “Wij hebben de verplichting om te laten zien dat Internet of Things en rail heel goed samengaat.”

Nieuwe aanwas

Het technologiebedrijf bekijkt op dit moment verder de mogelijkheden om zijn Fieldlab Rail met andere Fieldlabs te verbinden, bijvoorbeeld die van telecomaanbieders. “Op die manier kunnen we ook hun ontwikkelingen bij ons al testen. Bijvoorbeeld het 5G-netwerk dat we kunnen aansluiten op ons spoornetwerk.” Ook wil het bedrijf een interlocking-systeem aan het Fieldlab Rail toevoegen.

“Het hogere doel van het Fieldlab Rail is om mensen enthousiast te maken voor de ontwikkelingen en uitdagingen die er in de spoorsector aan zitten te komen. Wij hopen daarmee jong potentieel te interesseren voor het spoor.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Fieldlab Rail biedt veilige testomgeving voor spoorinnovaties”

Arco Sierts|30.09.19|17:31

Wel relais en baanseinen, maar geen ETCS-cabinesignalering ?!?!
Da’s een enorme gemiste kans richting de nieuwe generatie :-(…

Voor de goede orde: ETCS-applicaties kan je ook prima demonstreren met goedkope IT-spullen: een PC (speelt voor verkeersleiding oftewel rijwegen instellen & presenteren), een simpele PLC (speelt voor interlocking), een PC met GSM-inbelmodem (de RBC) en als laatste een laptop met GSM-inbelmodem (EVC & DMI).

Superleuk project om door afstudeerders te laten maken !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.