Distributed Acoustic Sensing (DAS), source: Frauscher Sensor Technology

Akoestische sensoren als oren op het spoor

Een van de nieuwste methodes voor het monitoren van de conditie van het spoor is Distributed Acoustic Sensing (DAS). Het Duitse technologiebedrijf ITK Engineering werkt momenteel aan verschillende toepassingen voor DAS in het spoor.

Distributed Acoustic Sensing kan voor spoorbeheerders een luisterend oor op het spoor zijn. Het systeem maakt gebruik van langs het spoor aangebrachte glasvezelkabels die geluiden en trillingen opvangen. DAS functioneert als een enorme set microfoons langs het spoor, die de geluiden registreert van een langsrijdende trein. Daarbij worden trajecten van 40 kilometer afgedekt door een sensor. “Het is een doorlopende sensor die het hele spoor beslaat”, aldus DAS-expert Thomas Sigl van ITK Engineering.

Treindetectie

Omdat een DAS-meetunit het spoor continu kan monitoren, lijkt het de ideale oplossing voor treindetectie. “Het biedt enorme voordelen bij het real-time volgen van een trein ten opzichte van lokale sensoren zoals bakens”, vindt Sigl. “Ondanks dat de positie van de trein bij systemen die werken met GPS ook doorlopend gevolgd kan worden, blijft het risico bestaan dat je tussentijds het signaal kwijtraakt. In tunnels of in bosrijke of dichtbegroeide gebieden bijvoorbeeld. Hier kan DAS bijspringen zodat de trein toch zonder onderbrekingen te volgen is. ITK deed al onderzoek, met als resultaat dat treinen heel exact te volgen zijn met behulp van DAS.”

Andere uitkomsten van het onderzoek door ITK met DAS zijn dat er de lengte van een trein mee kan worden vastgesteld. “Dat is vooral handig voor reizigersinformatiesystemen. Die kunnen hiermee vaststellen hoeveel wagons de trein heeft die er aan komt”, legt Sigl uit. ITK werkt zowel in eigen huis als in samenwerking met vervoerders en fabrikanten van componenten aan de ontwikkeling van tracking algoritmes. “Ondanks dat we al al heel ver zijn met de ontwikkeling, is er nog ruimte genoeg voor meer onderzoek en ontwikkeling”, is de overtuiging van Sigl.

Conditie monitoring

Op dit moment werkt ITK aan conditie monitoring, een ander terrein waar DAS breed op kan worden toegepast. Met name op het gebied van voorspellend onderhoud. “Je kunt de hele infrastructuur en het rollend materieel monitoren langs het spoor. We werken nu aan algoritmen om platte vlakken op wielen te detecteren. Maar het is ook mogelijk om defecten aan het spoor zelf te signaleren, zoals scheuren en putten.”

Onder veelbelovende toepassingen voor conditie monitoring zijn het detecteren van obstakels op het spoor, zoals afgebrokkelde stenen, boomtakken en dieren. Maar ook voor beveiligingsdoeleinden om spoorlopers en koperdieven te signaleren.

Potentieel

DAS is een zeer veelbelovende sensor technologie voor de spoorsector en er zijn veel interessante toepassingen mogelijk. “Het grootste voordeel van Distributed Acoustic Sensing is dat je met een sensor kunt inzetten voor meerdere doelen. Je kunt er je trein mee signaleren en obstakels detecteren. Dit effent het pad in de richting van ATO.  Daar bovenop kun je de conditie van het spoor en je rollend materieel monitoren. Wanneer je DAS combineert met andere gangbare sensoren krijg je een betrouwbaar en holistisch systeem voor het monitoren van treinen.”

Lees ook:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.