NS, Intercity, stoptrein, spoor, rail, bovenleiding, Utrecht

ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom

ProRail waarschuwt dat het Nederlandse spoor een tekort aan stroom heeft. Op een aantal baanvakken is het volgens de spoorbeheerder daardoor niet mogelijk om met meer treinen te rijden. Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te rijden. Volgens vertrekkend topman Pier Eringa is het onderwerp te lang door het ministerie van IenW van de agenda geschoven.

“We moeten hier en daar ingrepen doen en geen pleisters blijven plakken. We moeten het spoorsysteem ombouwen naar meer spanning. Hierdoor kunnen we met meer en snellere treinen rijden. De energie gaat daarnaast terug naar het spoor”, lichtte Eringa donderdagochtend toe op Radio 1.

Om het probleem structureel aan te pakken moeten volgens het spoorbedrijf meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen zouden een maatje te klein zijn.

Toename treinverkeer

De komende jaren gaan er op veel trajecten meer, langere en nieuwe treinen rijden. ProRail onderzoekt of dat logistiek mogelijk is, of de infrastructuur dat aan kan en of dat voldoet aan de geluids- trillingen- en veiligheidsnormen.

Aanpassingen die meer en langere treinen mogelijk maken zijn volgens de spoorbeheerder het aanleggen van extra spoor en meer opstelterreinen, het verlengen en verbreden van perrons en het aanpassen van de energievoorziening. De energievoorziening kan worden uitgebouwd door onder meer extra kabels aan te leggen, schakelstations om te bouwen, een transformator erbij te plaatsen of transformatoren te vervangen door zwaardere versies.

Energievoorziening

Ongeveer 250 onderstations voorzien de bovenleiding van het Nederlandse spoor van stroom. Deze staan op drukke trajecten ongeveer om de drie kilometer en op minder drukke verbindingen om de veertien kilometer.

ProRail wijst erop dat om meer treinen te kunnen laten rijden, dat het nodig is om meer onderstations te plaatsen of schakelstation om te bouwen. Uit een inventarisatie van de spoorbeheerder blijkt dat er meer dan zestig ‘knelpunten’ zijn. “Op deze trajecten moet vanaf nu kritisch gekeken worden naar de energiehuishouding”, aldus ProRail.

De vervoerders willen de komende jaren meer treinen rijden, met langere treinen rijden of nieuw materieel inzetten. “Zonder extra maatregelen kan de spanning op de bovenleiding zo inzakken dat treinen langzamer of niet meer kunnen rijden”, aldus ProRail. Daarnaast zou nieuw materieel van vervoerders soms zoveel stroom vragen dat de onderstations daar niet altijd op berekend zijn.

Formule 1

De energievoorziening van het spoor kwam onlangs weer onder de aandacht toen bekend werd dat de de Formule 1 in 2020 terugkeert op Circuit Zandvoort. Er worden over drie dagen driehonderdduizend bezoekers verwacht. Om grote aantallen reizigers te kunnen vervoeren moeten meer treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort gaan rijden. De energievoorziening is slechts berekend op hooguit vier treinen per uur.

ProRail pleit voor een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet te verhogen van 1500 naar 3000 volt. “Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met 3kV sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen mogelijk hogere snelheden tot wel 200 kilometer per uur mogelijk worden gehaald.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom”

Arco Sierts|29.08.19|11:38

Applaus voor Pier Eringa !

Mijn voorstel: begin als pilot met 2 grote klappen in Zuidnet oftewel Limburg. Eerst alles ten zuiden van Roermond ‘om’ (bv in de nacht van 31/12 naar 1/1), en het volgende jaar alles ten zuiden van Eindhoven & Venlo. Limburg als testgebied voor deze mega-ombouw ligt enorm voor de hand, omdat je dan ook meteen interoperabel wordt met Belgie EN direct al exploitatieve vruchten plukt. Ook voor de verbinding Weert-Belgie en IJzeren Rijn zou dit wel zo slim zijn.

ger mijnen|29.08.19|11:57

In de jaren 80, werd al onderzoek gedaan naar compleet ombouwen naar 16kv wisselstroom.
Met deze hogere spanning los je het energie probleem op.
Ook toen zag men zich geconfronteerd met ombouw van schakelstations, bovenleiding en het toenmalige materieel.
Feit blijft dat er na de oorlog verkeerde keuzes zijn gemaakt, door voor gelijkstroom te kiezen.

Wiebe Goossen|29.08.19|11:59

De ombouw naar 3000 volt kan slechts als tussenoplossing bedoeld zijn. Als dan toch doorgepakt moet worden, dan ook meteen goed! Maar als dan toch voor 3000 volt gekozen wordt: begin met ‘eilanden’ die aansluiten op het Belgische spoor, of die aan de uiteinden van het huidige net liggen.

Jesper|29.08.19|12:55

Laatst vroeger ik me aan @NS_online af of er dan elk 10 minuten een sprinter kunnen gaan rijden tussen Amsterdam en Zandvoort, gezien er zoveel strandgangers en ook met de komst van een Formule1 trekken best wel heel veel reizigers, maar volgens de NS zit er weinig spanning op de bovenleiding tussen Haarlem en Zandvoort. Gezien het aantal reizigers op dit traject toe neemt lijkt mij niet echt ideaal om dan de trein te pakken. Het is lastig voor mensen die slecht ter been zijn.

Ard Van Der Lee|30.08.19|10:37

Die formule 1 is maar een paar dagen, is het dan niet veel handiger om even een paar dieseltreinen te laten rijden als extra trein, in plaats van de infrastructuur aan te passen en daarna niet meer te gebruiken?
En structureel moet je de pijn nemen van de juiste toekomstvaste beslissing, dus niet eerst naar 3kv. Op termijn zullen we toch met meer treinen met hogere snelheid willen rijden.
Tenslotte, is er wel eens gedacht over een bufferaccu op een trein die de pieken wegneemt bij optrekken ed?

Marjanne Heinen|30.08.19|15:46

Een wegrijdende trein zorgt dat de spanning daalt van 1850VDC naar ongeveer 1250VDC, waardoor de bovenleiding teveel optrekkende treinen niet aan kan. Een batterijpakket die gekoppeld is aan de bovenleiding biedt de oplossing. De batterij zorgt ervoor dat de spanning op peil blijft en nooit onder de 1750VDC komt. Treinen kunnen dan sneller optrekken én nieuwe treinen worden gemakkelijk in stroom voorzien.
Dit Hedgehog Applications systeem zorgt dat treinen hun eigen energie opnieuw gebruiken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.