NS, Intercity, stoptrein, spoor, rail, bovenleiding, Utrecht

ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom

ProRail waarschuwt dat het Nederlandse spoor een tekort aan stroom heeft. Op een aantal baanvakken is het volgens de spoorbeheerder daardoor niet mogelijk om met meer treinen te rijden. Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te rijden. Volgens vertrekkend topman Pier Eringa is het onderwerp te lang door het ministerie van IenW van de agenda geschoven.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom”

Arco Sierts|29.08.19|11:38

Applaus voor Pier Eringa !

Mijn voorstel: begin als pilot met 2 grote klappen in Zuidnet oftewel Limburg. Eerst alles ten zuiden van Roermond ‘om’ (bv in de nacht van 31/12 naar 1/1), en het volgende jaar alles ten zuiden van Eindhoven & Venlo. Limburg als testgebied voor deze mega-ombouw ligt enorm voor de hand, omdat je dan ook meteen interoperabel wordt met Belgie EN direct al exploitatieve vruchten plukt. Ook voor de verbinding Weert-Belgie en IJzeren Rijn zou dit wel zo slim zijn.

ger mijnen|29.08.19|11:57

In de jaren 80, werd al onderzoek gedaan naar compleet ombouwen naar 16kv wisselstroom.
Met deze hogere spanning los je het energie probleem op.
Ook toen zag men zich geconfronteerd met ombouw van schakelstations, bovenleiding en het toenmalige materieel.
Feit blijft dat er na de oorlog verkeerde keuzes zijn gemaakt, door voor gelijkstroom te kiezen.

Wiebe Goossen|29.08.19|11:59

De ombouw naar 3000 volt kan slechts als tussenoplossing bedoeld zijn. Als dan toch doorgepakt moet worden, dan ook meteen goed! Maar als dan toch voor 3000 volt gekozen wordt: begin met ‘eilanden’ die aansluiten op het Belgische spoor, of die aan de uiteinden van het huidige net liggen.

Jesper|29.08.19|12:55

Laatst vroeger ik me aan @NS_online af of er dan elk 10 minuten een sprinter kunnen gaan rijden tussen Amsterdam en Zandvoort, gezien er zoveel strandgangers en ook met de komst van een Formule1 trekken best wel heel veel reizigers, maar volgens de NS zit er weinig spanning op de bovenleiding tussen Haarlem en Zandvoort. Gezien het aantal reizigers op dit traject toe neemt lijkt mij niet echt ideaal om dan de trein te pakken. Het is lastig voor mensen die slecht ter been zijn.

Ard Van Der Lee|30.08.19|10:37

Die formule 1 is maar een paar dagen, is het dan niet veel handiger om even een paar dieseltreinen te laten rijden als extra trein, in plaats van de infrastructuur aan te passen en daarna niet meer te gebruiken?
En structureel moet je de pijn nemen van de juiste toekomstvaste beslissing, dus niet eerst naar 3kv. Op termijn zullen we toch met meer treinen met hogere snelheid willen rijden.
Tenslotte, is er wel eens gedacht over een bufferaccu op een trein die de pieken wegneemt bij optrekken ed?

Marjanne Heinen|30.08.19|15:46

Een wegrijdende trein zorgt dat de spanning daalt van 1850VDC naar ongeveer 1250VDC, waardoor de bovenleiding teveel optrekkende treinen niet aan kan. Een batterijpakket die gekoppeld is aan de bovenleiding biedt de oplossing. De batterij zorgt ervoor dat de spanning op peil blijft en nooit onder de 1750VDC komt. Treinen kunnen dan sneller optrekken én nieuwe treinen worden gemakkelijk in stroom voorzien.
Dit Hedgehog Applications systeem zorgt dat treinen hun eigen energie opnieuw gebruiken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom | SpoorPro.nl
NS, Intercity, stoptrein, spoor, rail, bovenleiding, Utrecht

ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom

ProRail waarschuwt dat het Nederlandse spoor een tekort aan stroom heeft. Op een aantal baanvakken is het volgens de spoorbeheerder daardoor niet mogelijk om met meer treinen te rijden. Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te rijden. Volgens vertrekkend topman Pier Eringa is het onderwerp te lang door het ministerie van IenW van de agenda geschoven.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail luidt noodklok over tekort aan stroom”

Arco Sierts|29.08.19|11:38

Applaus voor Pier Eringa !

Mijn voorstel: begin als pilot met 2 grote klappen in Zuidnet oftewel Limburg. Eerst alles ten zuiden van Roermond ‘om’ (bv in de nacht van 31/12 naar 1/1), en het volgende jaar alles ten zuiden van Eindhoven & Venlo. Limburg als testgebied voor deze mega-ombouw ligt enorm voor de hand, omdat je dan ook meteen interoperabel wordt met Belgie EN direct al exploitatieve vruchten plukt. Ook voor de verbinding Weert-Belgie en IJzeren Rijn zou dit wel zo slim zijn.

ger mijnen|29.08.19|11:57

In de jaren 80, werd al onderzoek gedaan naar compleet ombouwen naar 16kv wisselstroom.
Met deze hogere spanning los je het energie probleem op.
Ook toen zag men zich geconfronteerd met ombouw van schakelstations, bovenleiding en het toenmalige materieel.
Feit blijft dat er na de oorlog verkeerde keuzes zijn gemaakt, door voor gelijkstroom te kiezen.

Wiebe Goossen|29.08.19|11:59

De ombouw naar 3000 volt kan slechts als tussenoplossing bedoeld zijn. Als dan toch doorgepakt moet worden, dan ook meteen goed! Maar als dan toch voor 3000 volt gekozen wordt: begin met ‘eilanden’ die aansluiten op het Belgische spoor, of die aan de uiteinden van het huidige net liggen.

Jesper|29.08.19|12:55

Laatst vroeger ik me aan @NS_online af of er dan elk 10 minuten een sprinter kunnen gaan rijden tussen Amsterdam en Zandvoort, gezien er zoveel strandgangers en ook met de komst van een Formule1 trekken best wel heel veel reizigers, maar volgens de NS zit er weinig spanning op de bovenleiding tussen Haarlem en Zandvoort. Gezien het aantal reizigers op dit traject toe neemt lijkt mij niet echt ideaal om dan de trein te pakken. Het is lastig voor mensen die slecht ter been zijn.

Ard Van Der Lee|30.08.19|10:37

Die formule 1 is maar een paar dagen, is het dan niet veel handiger om even een paar dieseltreinen te laten rijden als extra trein, in plaats van de infrastructuur aan te passen en daarna niet meer te gebruiken?
En structureel moet je de pijn nemen van de juiste toekomstvaste beslissing, dus niet eerst naar 3kv. Op termijn zullen we toch met meer treinen met hogere snelheid willen rijden.
Tenslotte, is er wel eens gedacht over een bufferaccu op een trein die de pieken wegneemt bij optrekken ed?

Marjanne Heinen|30.08.19|15:46

Een wegrijdende trein zorgt dat de spanning daalt van 1850VDC naar ongeveer 1250VDC, waardoor de bovenleiding teveel optrekkende treinen niet aan kan. Een batterijpakket die gekoppeld is aan de bovenleiding biedt de oplossing. De batterij zorgt ervoor dat de spanning op peil blijft en nooit onder de 1750VDC komt. Treinen kunnen dan sneller optrekken én nieuwe treinen worden gemakkelijk in stroom voorzien.
Dit Hedgehog Applications systeem zorgt dat treinen hun eigen energie opnieuw gebruiken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.